ملخص الجهاز:
"/> (آخرین ویراستار دستنویس ناقص کمبریج و سه روایت لاتینی دیگر) بدیننتیجه رسیدهاند که الحساب الهندی که در الفهرست در شمار آثار سند بن علی یادشده، همچون دو اثر دیگر (الجبر و المقابلة و الجمع و التفریق) از آن خوارزمی بوده وآنچه در سده 12م به لاتینی ترجمه شده، همین کتاب بودهاست و الجمع و التفریقنیز بر خلاف تصور بیشتر پژوهشگران به سنت حسابی موسوم به حساب ذهنی یاحساب الید اختصاص داشته و عبدالقاهر بغدادی با ذکر نام اثر و ابوکامل شجاع بناسلم نیز بدون تأکید بر نام آن، هر کدام یکبار مطلبی را از آن نقل کردهاند.
1917م: یولیوس روسکا، درباره کهنترین نوشتههای عربی جبر و حساب، 175 ص، آلمانی (با ضمیمهای لاتینی) روسکا در این اثر پس از مقایسه محتوای دستنویس کمبریج DA با روایت لاتینیرسالهای از آبراهام بن عزرا در باب حساب هندی با عنوان Liber augmenti etdiminutionis ـ که الجمع و التفریق معادل عربی بسیار مناسبی برای آن است، اینفرض را مطرح کرد که شاید خوارزمی فقط یک کتاب درباره حساب با عنواناحتمالی «الجمع و التفریق بحساب الهند» داشته که عنوان آن در الفهرست دو پارهشده و به صورت «الجمع و التفریق» و «الحساب الهندی»، عنوانهای دو کتابجداگانه انگاشته (و البته زیر نام سند بن علی یاد شده) است (pp.
1997 Folkerts, Menso unter Mitarbeit von Paul Kunitzsch, Dieنlteste lateinische Schrift über das indische Rechnen nach al-Hwārizmi(Edition, Übersetzung und Kommentar), Philosophisch-HistorischeKlasse Abhandlungen, N.
__ Folkerts, Menso unter Mitarbeit von Paul Kunitzsch, Die ältestelateinische Schrift über das indische Rechnen nach al-Hwārizmi(Edition, Übersetzung und Kommentar), Philosophisch-HistorischeKlasse Abhandlungen, N.