خلاصة:
سابقه و هدف: افزایش آگاهی مادران باردار در مورد علائم خطر دوران بارداری و پس از زایمان یکی از عوامل مهم در کاهش مرگ ومیر مادران می باشد. همچنین بکارگیری روش آموزش مناسب می تواند روندآموزش را تحت تاثیر قرار دهد. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر آموزش از طریق نرم افزار چند رسانه ای و آموزش چهره به چهره بر میزان آگاهی مادران باردار از علائم خطر دوران بارداری و پس از زایمان بوده است.
مواد و روش ها: این مطالعه مداخله ای و از نوع تجربی می باشد. در این پژوهش 120 زن نخست زای مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان کرج به روش نمونه گیری آسان انتخاب و با تخصیص تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه اول به صورت چهره به چهره و گروه دوم از طریق دیسک فشرده- CD -آموزش علائم خطر را دریافت نمودند. ده هفته پس از مداخله پس آزمون انجام گرفت و در نهایت اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: 10 هفته پس از مداخله میانگین امتیاز آگاهی بین دو گروه آموزشی اختلاف آماری معنا داری نداشت ، گرچه مقایسه امتیاز آگاهی در هر یک از گروه ها قبل و پس از مداخله تفاوت آماری معنا داری را نشان می دهد (P<0.001).
نتیجه گیری: آموزش از طریق نرم افزار چند رسانه ای و آموزش چهره به چهره هر دو به یک میزان درارتقای آگاهی مادران بارداردر مورد علائم خطر موثر بوده است. با در نظر گرفتن این موضوع و نیز با توجه به محدودیت زمانی پرسنل مراکز بهداشتی درمانی برای آموزش چهره به چهره، به نظر می رسد استفاده از نرم افزار جایگزین خوبی برای آموزش چهره به چهره خواهد بود.
Background and Objectives: Raising awareness of pregnant women on danger signs of
pregnancy and the postpartum period is essential for decreasing maternal mortality. Selecting
proper training methods can help this process. The aim of this study was to compare the effectiveness
of education with multimedia software and face-to-face education on pregnant women’s
knowledge about danger signs.
Materials and Methods: This experimental study was performed on 120 primigravida women
who came to health centers in Karaj city. They were selected via convenience sampling,
and then randomly allocated to two groups. The first group received face-to-face education
and the second group was educated through a multimedia CD. Their knowledge was assessed
10 weeks after the education. Eventually, statistical data were analyzed and compared.
Results: There was no statistically significant difference, in terms of the mean score of
knowledge between the two groups 10 weeks after the training. However, mean score of
knowledge increased significantly in each group after the intervention (P<0.001).
Conclusion: This study showed that both multimedia software and face-to-face educational
strategies had positive effects on improving knowledge of pregnant women, so it appears education
with multimedia software could be recommended instead of face-to-face education.