ملخص الجهاز:
"چند ویژگی فولکلور تاجیک میرزا شکورزاده (به تصویر صفحه مراجعه شود) ای چرخ فکل ستم تو بر ما کردی ما را به جهان غریب و تنها کردی کاری کردی که دشمنا شاد شوند کافر نکند آنچه تو بر ما کردی دانشمندان شوروی سابق از نخستین روزهای باصطلاح«پیروزی انقلاب بخارا»،در برابر تحقیق و بررسی ادبیات کلاسیک ما،به گردآوری و آموزش و نشر آثار شفاهی تاجیکان آسیای میانه توجه خاصی داشتند و فولکلور این قوم را بسیار رنگین و پربار و دارای سابقۀ دیرین تلقی کردهاند.
کلام حق:قرآن عظیم الشأن اینجا نیز شکوۀ عاشق از بیرحمی و زخمهای نهانی است که باز هم «سیب سمرقندی»یا«لعل بدخشانی»بر دل او نهادهاند: ای سیب سمرقندی سرت پیدا نیست ای لعل بدخشانی دلت با ما نیست خنجر زدهای راست میان جگرم خون میرود و جراحتش پیدا نیست در بعضی از مناطق سرزمین تاجیک در گذشته مرسوم بوده است که دلدادگان برای اظهار محبت قبل از خواستگاری و اجرای دیگر مراسم ازدواج،به یکدیگر سیب هدیه میکردهاند و سیب از نخستین میوههای باغ محبت عاشقان بوده است: سیبی که تو دادهای تمامش خال است یک روز جدایی بر سرم صد سال است سوگند بخورم،بالله تو باور نکنی این چهرۀ زرد من گواه حال است شکوه از جدایی و اندوه و غم دوری از وطن بخش عظیمی از ادبیات شفاهی تاجیک،بویژه رباعیات و دوبیتیهای مردمی را دربرمیگیرد و خواننده را وادار به اندیشه میسازد که هیچ قومی مثل مردم تاجیک به این حد،زهر غربت و الم فرقت نچشیده است."