خلاصة:
اﻋﺘﻴﺎد از ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻬﺪﻳﺪﻛﻨﻨـﺪة رﻓـﺎه و اﻣﻨﻴـﺖ اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ ﻣﺤﺴـﻮب ﻣـﻲﺷـﻮد. اﻋﺘﻴـﺎدﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﺟﺮم و ﺟﻨﺎﻳﺖ، رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﭘﺮﺧﻄﺮ و ﻣﺨﺘﻞ ﺷﺪن اﻣﻨﻴﺖ اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ ﻣـﻲﮔـﺮدد.روش ﻃﺮح ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﻴﻤﻪ ﺗﺠﺮﺑﻲ و از ﻧﻮع ﭘﻴﺶآزﻣـﻮن- ﭘـﺲ آزﻣـﻮن ﺑـﺎ ﮔـﺮوه آزﻣـﺎﻳﺶ وﻛﻨﺘﺮل ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﻛﻠﻴﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺴﺮ ﻣﻘﻄـﻊ ﻣﺘﻮﺳـﻄﻪ ﺷﻬﺮﺳـﺘﺎن ﻛﺒﻮدرآﻫﻨـﻚ در اﺳـﺘﺎنﻫﻤﺪان، ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ را ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲدادﻧﺪ. اﻧﺘﺨﺎب ﻧﻤﻮﻧﻪ از اﻳﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑـﺎ روشﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺧﻮﺷﻪای ﺻﻮرت ﮔﺮﻓـﺖ. ﭘـﺲ ازاﻧﺠـﺎم ﭘـﻴﺶ آزﻣـﻮن در داﻧـﺶ آﻣـﻮزان ﻣﺪرﺳـﻪاﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه و ﻏﺮﺑﺎل داﻧﺶ آﻣﻮزاﻧﻲ ﻛﻪ از ﻧﻈﺮ ﺧﺸﻢ و اﻋﺘﻴﺎد ﭘﺬﻳﺮی ﻧﻤـﺮه ﺑـﺎﻻﻳﻲ داﺷـﺘﻨﺪ،ﺳﻲ ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻃﻮر ﺗﺼﺎدﻓﻲ از ﻣﻴﺎن آﻧﻬﺎ اﻧﺘﺨﺎب و ﺑـﻪ ﺻـﻮرت ﺗﺼـﺎدﻓﻲ در دوﮔـﺮوه آزﻣـﺎﻳﺶ)ﭘﺎﻧﺰده ﻧﻔﺮ( و ﮔﻮاه )ﭘﺎﻧﺰده ﻧﻔﺮ( ﺟـﺎﻳﮕﺰﻳﻦ ﺷـﺪﻧﺪ. ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ آﻣـﻮزش ﻛﻨﺘـﺮل ﺧﺸـﻢ ﺑـﻪ ﻣـﺪتدوازده ﺟﻠﺴﻪ در ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ اﺟﺮا ﺷﺪ. ﺑﺮای ﺟﻤﻊ آوری دادهﻫﺎی ﻣﺮﺑـﻮط ﺑـﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫـﺎیواﺑﺴﺘﻪ، از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﺔ اﺑﺮاز ﺻﻔﺖ-ﺣﺎﻟﺖ ﺧﺸﻢ 2 )2_ (STAXIو ﻣﻘﻴﺎس اﻳﺮاﻧﻲ آﻣـﺎدﮔﻲ ﺑـﻪاﻋﺘﻴﺎد ) (IAPSاﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. دادهﻫﺎی ﺟﻤﻊآوری ﺷﺪه ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از آزﻣـﻮن tﻣﺴـﺘﻘﻞ ﻣـﻮرد ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻴﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ آﻣﻮزش ﻛﻨﺘﺮل ﺧﺸﻢ ﻣﻮﺟـﺐ ﻛـﺎﻫﺶ اﻋﺘﻴـﺎد ﭘـﺬﻳﺮی در داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺷﺪ.ﻧﺘﻴﺠــﻪ ﮔﻴــﺮی: ﻳﺎﻓﺘــﻪﻫــﺎی ﭘــﮋوﻫﺶ ﻧﺸــﺎﻧﮕﺮ اﻫﻤﻴــﺖ ﻛﻨﺘــﺮل ﺧﺸــﻢ در ﻛــﺎﻫﺶ ﻣﻴــﺰاناﻋﺘﻴﺎدﭘﺬﻳﺮی ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن اﺳﺖ. از اﻳﻦ رو ﺑﺎ اﺗﺨﺎذ روﻳﻜﺮدﻫﺎﻳﻲ در ﺟﻬﺖ آﻣﻮزش ﻛﻨﺘﺮل ﺧﺸﻢدر ﻣﻴﺎن ﻛﻮدﻛﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن، ﻣﻲﺗﻮان ﮔﺎم ﻣﻬﻤﻲ در ﺟﻬﺖ ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از ﺳﻮء ﻣﺼـﺮف ﻣـﻮاد در ﻣﻴﺎن ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﺑﺮداﺷﺖ.
ملخص الجهاز:
" ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﻠﻲ ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺒـﺎﻧﻲ ﺗﺠﺮﺑـﻲ ﭘـﮋوﻫﺶ ﻣـﻲﺗـﻮان ﮔﻔـﺖ آﻣـﻮزش ﻛﻨﺘـﺮل ﺧﺸـﻢ ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﺎزﮔﺎری در اﻓﺮاد ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮔﺮدﻳﺪه اﺳﺖ و ارﺗﺒﺎط ﻋﻠـﻲ ﻣﻴـﺎن ﺧﺸـﻢ و ﻣﺼﺮف ﻣﻮاد اﺳﺖ، ﻋﺎﻣﻠﻲ در ﺷﻜﻞ ﮔﻴﺮی اﻳﺪة ﭘـﮋوﻫﺶﻫـﺎی ﻣـﺮﺗﺒﻂ ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﻛﻨﺘـﺮل ﺧﺸﻢ در درﻣﺎن و ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از ﺑﺎزﮔﺸﺖ اﻓﺮاد واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻣﺼﺮف ﻣﻮاد ﺑﻮده اﺳﺖ و ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳـﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺳﺎزﮔﺎر ﺑﺎﻫﻢ ﻧﺸﺎن دادهاﻧﺪ ﻛﻪ ﮔﻨﺠﺎﻧﺪن آﻣﻮزش ﻛﻨﺘﺮل ﺧﺸﻢ در ﺑﺮﻧﺎﻣـﺔ درﻣﺎﻧﻲ اﻓﺮاد واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻣﻮاد در ﻛﺎﻫﺶ اﺣﺘﻤﺎل ﺑﺎزﮔﺸﺖ ﻣﺼﺮف ﻣﻮاد ﺗﺄﺛﻴﺮ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ.
W ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻧﻈﻢ و اﻣﻨﻴﺖ اﻧﺘﻈﺎﻣﻲ، ﺷﻤﺎره دوم، ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 0931 001 ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺎزﺳﺎزی ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪای اﺳﺖ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﺻـﻮرت ﻓـﺮدی و ﮔﺮوﻫﻲ اﺟﺮا ﺷﻮد و ﺷﺎﻣﻞ ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻛﻠﻲ اﺳﺖ: آﻣﺎدﮔﻲ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ: در اﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻣﺮاﺟﻊ ﺑﺎ ﻣﺎﻫﻴﺖ و ﻛﻨﺶﻫـﺎی ﺧﺸـﻢ آﺷـﻨﺎ ﻣـﻲﺷـﻮد و ﺗﺠﺮﺑﻪﻫﺎی ﺧﺸـﻢ آﻣﻴـﺰ ﺧـﻮد را ﻳﺎدداﺷـﺖ ﻣـﻲﻛﻨﻨـﺪ ﺗـﺎ ﻫـﻢ ﻧﺴـﺒﺖ ﺑـﻪ راﺑﻄـﺔ ﺑـﻴﻦ ﺧﺸـﻢ و ﺧﻮدﮔﻮﻳﻲﻫﺎی ﺧﻮد آﺷﻨﺎ ﺷﻮﻧﺪ و ﻫﻢ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺷﺮاﻳﻂ ﺑﺮوز ﺧﺸﻢ را ﺑﺎزﻧﮕﺮی ﻛﻨﻨﺪ.
از آﻧﺠـﺎ ﻛـﻪ ﻧﻤـﺮات 501 ﻧﻘﺶ آﻣﻮزش ﻛﻨﺘﺮل ﺧﺸﻢ در ﻣﻘﺎوم ﺳﺎزی ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن در ﺑﺮاﺑﺮ اﻋﺘﻴﺎد و ﺳﻮء ﻣﺼﺮف ﻣﻮاد ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ اﺧﺘﻼﻓﻲ از ﺗﻔﺮﻳﻖ ﻧﻤﺮات ﭘﺲ آزﻣﻮن از ﻧﻤﺮات ﭘﻴﺶآزﻣﻮن ﺑﻪ دﺳـﺖ آﻣـﺪه اﺳـﺖ، دادهﻫﺎ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ ﻣﻴﺰان اﻋﺘﻴﺎد ﭘﺬﻳﺮی ﮔﺮوه ﮔﻮاه ﻛﻪ ﻣﺪاﺧﻠﻪای درﻳﺎﻓـﺖ ﻧﻜﺮدﻧـﺪ، در ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺣﺘﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﻴﺶ آزﻣﻮن اﻓﺰاﻳﺶ ﻫﻢ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ.
Ratlif, K 701 ﻧﻘﺶ آﻣﻮزش ﻛﻨﺘﺮل ﺧﺸﻢ در ﻣﻘﺎوم ﺳﺎزی ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن در ﺑﺮاﺑﺮ اﻋﺘﻴﺎد و ﺳﻮء ﻣﺼﺮف ﻣﻮاد ﻫﻴﺠﺎن ﻧﺎﺧﻮﺷـﺎﻳﻨﺪ ﺧﺸـﻢ ﻣـﺆﺛﺮ ﻣـﻲداﻧﻨـﺪ و ﭘﮋوﻫﺸـﮕﺮان ﻧﻴـﺰ ﻋﻨـﻮان ﻛـﺮدهاﻧـﺪ ﻛـﻪ ﺗﻘﻮﻳـﺖ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﻲ و اﻧﻄﺒﺎﻗﻲ ﻓﺮد، راﻫﻲ ﺑﺮای ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷـﺪن و درﻳﺎﻓـﺖ ﺣﻤﺎﻳـﺖ و اﺛـﺮات ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﺤﺎﻓﻈﺘﻲ ﮔﺮوهﻫﺎی دوﺳﺘﺎن ﻣﻌﻤﻮﻟﻲ و ﻧﻪ ﺳﻮء ﻣﺼﺮف ﻛﻨﻨﺪة ﻣﻮاد اﺳﺖ."