خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش تبیین موقعیت راهبردی آموزش معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد با اسـتفاده از تحلیل Swot می باشد. روش انجام پژوهش ، از نوع مطالعات توصیفی - پیمایشی است . جامعه آماری پژوهش را تمامی معلمان ابتدایی استان کهگیلویـه و بویراحمـد بـه تعـداد ٥٥٧٠ نفـر در سـال تحصـیلی ٩٤ ـ ١٣٩٣ تشکیل می دهند. ٣٦٠ نفر از معلمان ابتدایی طبق فرمول کوکران به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تصادفی انتخاب شده و پرسشنامه محقق ساخته تحلیل swot در بین آنهـا توزیـع شـد. جهـت تعیـین روایـی پرسشنامه از روایی محتوا و پایایی آن از روش آلفای کرونبـاخ اسـتفاده شـد (٠٩١=α). داده هـای حاصـل از پرسشنامه های مذکور، از طریق آمار توصیفی ، آزمون t تک نمونه ای ، آزمون آماری فریدمن ، مـاتریس ارزیـابی عوامل داخلی و خارجی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد: بالا بودن سطح مرتبه علمی مدرسـان (نقطه قوت )، کمبود منابع مالی لازم جهت انجام موفقیت آمیز برنامه هـا (نقطـه ضـعف )، وجـود حمایـت هـای اقتصادی و یارانه های اعطایی دولت به آموزش و پرورش (فرصت ها) و مشکلات شخصی و اقتصادی معلمان (تهدیدها) از مهم ترین اولویت های تحلیـل swot اسـت . همچنـین جایگـاه آمـوزش معلمـان ابتـدایی اسـتان کهگیلویه و بویراحمد در موقعیت wo قرار دارد.
The present research studies the strategic situation of teachers training in Kohgiluyeh and Boyer Ahmad province using SWOT analysis. The research method is descriptive-field ones. The population of the study included all teachers of primary schools in Kohgiluyeh and Boyer Ahmad province as being 5570 teachers in the educational year 2014-2015. 360 teachers were selected through multistep cluster random sampling based on Cochrane formula. SWOT analysis researcher-made questionnaire was distributed among them. Content validity was used to determine the validity of the questionnaire and Cronbach alpha to determine the reliability (α=0.91). the data was analyzed through descriptive statistics، one-sample t-test، Freedman statistc test، external and internal factors evaluation matrix. The results showed that high levels of teachers' knowledge (strength)، the lack of necessary financial resources to successfully do the plans (weakness)، the existence of economical advocates and subsides to education by the state (opportunities)، and teachers' personal and economic problems (threats) are the most important priorities of SWOT analysis. The results also showed that primary teachers training in Kohkiloye_Boyer Ahmad province places in WO situation.
ملخص الجهاز:
"نتایج آزمون فریدمن حاصل از تحلیل نقاط قوت آموزش معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد رتبه گویه میانگین میانگین رتبه ای Sig 2 عدم تجهیزات و امکانات آموزشی و رفاهی مناسب 3/90 10/53 0/000 1 کمبود بودجه لازم جهت انجام موفقیت آمیز برنامه ها 3/95 10/54 0/000 12 مناسب نبودن نسبت مدرسان به معلمان 3/47 8/44 0/000 13 عدم نیازسنجی قبل از اجرای دوره ها 3/46 8/29 0/000 16 نگرش های منفی در جامعه نسبت به آموزش های کوتاه مدت و گرایش بیشتر معلمان به تحصیلات دانشگاهی 3/41 7/77 0/000 6 عدم زیرساخت های لازم در استان برای آموزش مجازی 3/68 9/35 0/000 11 فقدان هماهنگی بین آیین نامه ها و قوانین آموزشی کارکنان دولت با واقعیت های آموزشی معلمان 3/52 8/45 0/000 9 جهت گیری های سیاسی در انتخاب مدرسین دوره ها 3/63 8/96 0/000 5 عدم نظارت جدی بر امتحانات پایان دوره 3/73 9/46 0/000 10 شیوه ها و رویکردهای سنتی آموزش و یادگیری 3/60 8/69 0/000 15 عدم تناسب ساعات آموزش دیده توسط معلمان با ساعات تعیین شده از سوی وزارت در سال 3/43 7/95 0/000 3 عدم برگزاری دوره ها در زمان و مکان مناسب 3/76 9/76 0/000 10 فشرده کردن زمان اجرای دوره ها 3/55 8/69 0/000 8 عدم مشارکت معلمان در تصمیم گیری ها و عوامل برنامه درسی دوره ها 3/66 9/04 0/000 7 عدم تسلط برخی از مدرسین بر محتواهای دوره 3/69 9/32 0/000 14 جابجایی معلمان آموزش دیده ابتدایی در مقاطع تحصیلی بالاتر 3/45 8/25 0/000 4 انگیزه پایین معلمان برای شرکت در دوره ها 3/73 9/51 0/000 فرصت های آموزش معلمان ابتدایی استان کهگیلویه و بویراحمد برای تعیین فرصت های آموزش معلمان ابتدایی هماننند روند عوامل داخلی به عمل آمد کـه در نهایت ١٥ فرصت پس از بررسی اسناد و جلسات راهبردی (جدول ٤) تعیین شد و با اسـتفاده از t تک نمونه ای مشخص شد که وجود حمایـت هـای اقتصـادی و یارانـه هـای اعطـایی دولـت بـه آموزش و پرورش (٣/٧٢) با توجه بـه نمـره مـلاک (٣) فرصـت مهمـی بـرای آمـوزش ضـمن خدمت معلمان ابتدایی است ."