خلاصة:
مقدمه: گسترش فناوری های نوین و ابزارهای چندرسانه ای تغییراتی بسیار عمیق را در باورها، ارزش ها و سبک زندگی مردم بهوجود آورده است و گسترش جهانی این تغییرات به طور دایم، دامنه و شدت بیشتری مییابد و این تغییرات به طور متقابل تاثیری عظیم بر جوانب گوناگون زندگی اجتماعی و فرهنگی به جای می گذارد. ازاین رو این پژوهش باهدف بررسی تاثیر استفاده از شبکه های اجتماعی اینترنتی مانند فیس بوک، تلگرام، تانگو، وایبر و ... بر احساس امنیت اجتماعی و هویت ملی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز انجام گرفت.
روش: روش تحقیق پژوهش حاضر بهصورت توصیفی از نوع علی مقایسهای میباشد. بههمین منظور 181 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که بهروش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند به پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، احساس امنیت اجتماعی و هویت ملی پاسخ دادند.
یافته ها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که از مولفه های احساس امنیت اجتماعی، مولفه عملکرد ناجا و قوانین حکومتی در دو گروه افراد دارای عضویت در شبکه های اجتماعی و افراد غیر عضو معنی دار می باشد. با توجه به میانگین ها مشخص می شود که دانشجویان دارای عضویت در شبکه های اجتماعی احساس امنیت اجتماعی کمتری نسبت به همتایان غیر عضو خود کسب کرده اند. همچنین نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشانگر این نکته بود که تفاوت معنی داری بین دو گروه (گروه دارای عضویت در شبکه های اجتماعی و افراد غیر عضو) در متغیر هویت ملی وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاکی از آن است که بایستی اقدامات آگاهیبخشی و مدیریتی در راستای میزان و محتوای مورداستفاده در شبکه های اجتماعی انجام گیرد.
Introduction: Development of new technologies and multimedia tools has created changes in believes، values and lifestyles، Global spread of these changes are permanently intensified and have a profound mutual effect on many aspects of social life and cultural interaction. Therefore، this study trying to evaluate the impact of social networking such as Facebook، Tango، Viber، Telegram on social security and national identity was carried out on the students of Islamic Azad University of Tabriz.
Method: For this purpose، 181 students of Islamic Azad University، who were selected by multistage random sampling answered perfect the questionnaire of demographic information، social security and national identity.
Findings: Multivariate variance analysis showed that the components of social security sense and component of the police function and state laws in two groups: composed of member and not member social networks is significant. The means indicate that students with membership in social networks feel social security less than non-members. ANOVA results (analysis of variance) also indicate a significant difference between the two groups (groups with membership in social networks and non-members) in national identity.
Discussions and Conclusions: The results indicate that informative and managerial measures should be used alongside using content in social networks.