خلاصة:
پدیده موزه را میتوان با رویکردهای متفاوتی چون رویکرد مفهومی، با ملاحظات نظری و عملی(موزهشناسی، موزهنگاری)، با توجه به عملکرد موزه، از نقطهنظر عاملان و مخاطبان موزه(متخصصان، عموم)، یا از طریق فعالیتهایی که در راستای موزه انجام میشود(حفاظت و نگهداری، پژوهش، ارتباط، آموزش، نمایش، وساطت، مدیریت و معماری) بررسی کرد. مقاله حاضر با معرفی و نقد کتاب مطالعات موزه تلاش میکند تا ابعاد گسترده مطالعات موزه را تشریح و برخی کاستیها در تالیفات حوزه موزه در ایران را معرفی کند
ملخص الجهاز:
دستۀ سوم به تألیف و ترجمه دربارۀ معماری و طراحی فیزیکی موزه پرداختهاند، این گروه نیز همچون امور فنی موزهداری در مقایسه با سایر ابعاد مطالعات موزه پژوهشهای بیشتری را به خود اختصاص داده است و دستۀ چهارم نظریهپردازی در رابطه با ماهیت موزهها از آغاز تا زمان پیدایش موزههای کنونی است که سابقۀ آن در میان مطالعات انجامشده کم و محدود است، درآمدی بر مدیریت موزه و نگارخانه به قلم محمد حکمت (نزهت، ۱۳۸۶) و موزه دیروز، امروز، فردا به قلم رضا دبیرنژاد (ساحت، ۱۳۸۳) در این زمینه قابل ذکر است.
توجه به مهمترین عناوین و محتوای ارائه شده در این فصل به نظر میرسد که عنوان «رسالت موزهها» برای این فصل، متناسب باشد که ضمن ارایۀ مقدمهای مرتبط با نقش و عملکرد موزهها در برابر جامعۀ مخاطب و اهمیت شناخت مخاطب و نیازهای آن، هدف از نمایش اشیاء موزهای در سه بخش گردش و سرگرمی، آموزش و یادگیری و پژوهش شرح داده شود.
مباحثی چون: «تشریح رویکردهای موجود در طبقهبندی مجموعهها» و تأثیر آن بر عملکرد و فعالیت موزه، «بررسی جزئیات مربوط به فهرست اموال و مستندات مجموعهها»، «مدیریت منابع/ سرمایۀ انسانی موزهها» و «مدیریت بازاریابی و روابط عمومی در موزهها» که در کتاب موزهداری نوین طرح شده است (علیپور و دیگران، ۱۳۹۲) و یا مدیریت برنامهریزی سیاستها، اهداف و استراتژی موزه از موضوعات حائز اهمیت در بسیاری از موزهای کنونی است که مؤلفان محترم در این بخش به برخی از آنها اشارهای نکردند.