خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف ، بررسی میزان اثربخشی قصه گویی بر افزایش مهارت های اجتماعی و بهبود رابطه کـودک با والد کودکان پیش دبستانی انجام شده است . این پژوهش از نوع آزمایشی، با طرح پیش آزمون - پس آزمون بـا گـروه کنترل و گزینش تصادفی بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، ٦٠ کـودک پـیش دبستانی (٣٠ دختر و ٣٠ پسر) از مناطق شمال و جنوب تهران بـه صـورت تصـادفی انتخـاب شـدند و بـه صـورت تصادفی در دو گروه ٣٠ نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار این پژوهش ، پرسشنامه مهارت هـای اجتمـاعی احمدی- نورانی و شاخص تنیدگی والدین بود. از دو گروه آزمایش و کنترل پیش آزمون به عمل آمـد. سـپس گـروه آزمایش به مدت ١/٥ ماه ، ١٠ جلسه تحت جلسات قصه گویی قـرار گرفتنـد و گـروه کنتـرل از نفـوذ چنـین عـاملی محفوظ نگه داشته شدند. سپس مجددا از دو گروه آزمایش و کنترل پس آزمون به عمل آمد. نتایج حاصله بـه وسـیله آزمون تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفت . نتایج نشان داده اسـت کـه قصـه گـویی بـر افـزایش مهـارت هـای اجتماعی تاثیر دارد و میزان مهارت های اجتماعی کودکان پسر به طور معنادار بیش از کودکـان دختـر اسـت . امـا در مورد تاثیر قصه گویی و جنسیت بر رابطه کودک با والد نتایج تفاوت معناداری نشان نداد.
ملخص الجهاز:
علی رغم اینکه اثربخشی این روش آموزشی در پژوهشـهایی از قبیـل : (مطالعـه کـارتلج (١٩٨٤)، بـرای معرفـی روشهای آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان دبستان (به نقل از کارتلج و میلبرن ، ترجمـه نظـری نـژاد، ١٣٨٥)، تحقیق هاگرت ٢٢ (١٩٩٩) ، در مورد استفاده از قصه ها برای کمک به کودکان جهت بهبود روابطشان بـا والـدینی کـه آنها را به فرزندی پذیرفته بودند، پژوهش مور٢٣ (٢٠٠٤) با هدف استفاده از داسـتانهای اجتمـاعی بـه منظـور بهبـود ارتباطات بین والدین ، معلمان و کودکان ، هوی ولاوو٢٤ (٢٠٠٦) پژوهشی با هـدف بررسـی کـارایی قصـه گـویی بـر مهارت های اجتماعی) مشخص شده است ، در ایران پژوهشهای معدودی در این زمینه انجام شده که عموما تأثیر این عامل را بر رابطه کودک با والد در نظر نگرفته اند.
بنابراین ، مسئلۀ پژوهش حاضر این است که آیـا قصـه گـویی بـر رشد مهارت های اجتماعی و بهبود رابطه کودک با والد کودکان دختر و پسر پیش دبستانی تأثیر دارد؟ روش در این مطالعه از طرح آزمایشی پیش آزمون - پس آزمون همراه با گروه کنترل استفاده شده است .
یافته ها 25Abi din - 26Stora - در این پژوهش تاثیر قصه گویی بر مهارت های اجتماعی و رابطه کودک با والد مورد بررسی قرار گرفته اسـت .
بحث یکی از نتایج پژوهش حاضر این است که بین مهارت های اجتماعی دو گروه آزمایش و کنترل با ثابت نگهداشتن میزان مهارت های اجتماعی آنها قبل از ارائه متغیر مستقل (قصه گویی) تفاوت معنی دار وجـود دارد.