خلاصة:
هدف از این پژوهش ، تعیین ارتباط بین انگیزه ورزشی با عزت نفس در دانش آموزان شرکت کننده در آزمون عملی رشته تربیت بدنی است . این پژوهش به روش توصیفی- همبستگی انجام شد. ابزارهای اندازه گیری در این پژوهش ، پرسشنامه انگیزه ورزشی (١٩٩٥ ,SMS, Luc G. Pelletier and et al) و پرسشنامه عزت نفس (١٩٦٧ ,Cooper smith) بود. پایایی پرسشنامه های انگیزه ورزشی و عزت نفس به ترتیب برابر ٠/٨ و ٠/٩ است . پیامک (SMS) با ٢٨ پرسش ، سه آیتم انگیزه درونی، انگیزه بیرونی و بیانگیزگی را تعیین میکند و مقیاس عزت نفس با ٥٨ پرسش ، چهار آیتم عزت نفس کلی، اجتماعی، خانوادگی و تحصیلی را میسنجد. جامعه آماری را همه دانش آموزان دختر و پسری تشکیل میدادند که در آزمون عملی رشته تربیت بدنی در منطقه شمالغرب کشور شرکت کرده بودند (١٥٢٦=N). ٣١٠ دانش آموز با روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای براساس جدول مورگان به عنوان نمونه آماری برگزیده شدند. از آزمون کولموگروف -اسمیرنف ، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره برای تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها نشان داد که انگیزه های درونی و بیرونی ارتباط مثبت و معنیداری با عزت نفس داشته و همچنین بیانگیزگی، ارتباط منفی و معنیداری با عزت نفس دارد. ضمن اینکه نتایج آزمون T-test نشان داد که انگیزه بیرونی، بیانگیزگی و عزت نفس در میان دانش آموزان پسر و دختر با تفاوت معناداری همراه بود. علاوه برآن ، نتایج آزمون رگرسیون چند متغیره نشان داد که انگیزه درونی و بیانگیزگی میتواند میزان عزت نفس را پیش بینی کند(٠٠٥≤p). بنابراین پیشنهاد میشود که والدین و به ویژه معلمان ورزش ، یک محیط ورزشی حمایتی را در مدرسه فراهم آورند تا به جذب و افزایش مشارکت دانش آموزان در فعالیت های جسمانی و برنامه های ورزشی منجر شود؛ زیرا از این طریق عزت نفس دانش آموزان افزایش مییابد.
ملخص الجهاز:
نوربخش (١٣٨٥) در پژوهش خود تحت عنوان «مقايسه جهت گيري ورزشي دانشجويان دختر و پسر ورزشکار رشته هاي انفرادي و گروهي شرکت کننده در هفتمين المپياد ورزشي و ارتباط آن با انگيزه هاي رقابتي"به اين نتيجه دست يافت که بين ابعاد جهت گيري ورزشي و انگيزه رقابتي، رابطه مثبت و معناداري وجود دارد (١٣).
نتايج اين پژوهش نشان داد که برنامه هاي ورزشي منظم گروهي، ميزان عزت نفس دانشجويان مورد مطالعه را افزايش داده است (٩).
با توجه به مباني نظري ارائه شده ، حال اين پرسش پيش ميآيد که آيا انگيزه هر شخص از برگزيدن رشته دانشگاهي خود ميتواند بر طرز تلقي فرد از خويشتن و انجام دادن فعاليت هاي پيش موثر باشد؟ بنابراين با توجه به اهميت و نقش فاکتورهاي رواني از جمله ؛ انگيزش و عزت نفس در اثرگذاري بر رفتار و علاقه دانش آموزان بر روي رشته دانشگاهي آينده خود، در اين پژوهش به بررسي ارتباط انگيزه ورزشي و عزت نفس در دانش آموزان شرکت کننده در آزمون عملي رشته تربيت بدني ميپردازيم .
36* ¨¿ c همچنين نتايج آزمون T-test نشان داد که انگيزه دروني، بيانگيزگي و عزت نفس تفاوت معناداري در ميان دانش آموزان پسر و دختر داشت ؛ در حالي که بين ميانگين انگيزه ي بيروني در ميان دختران و پسران تفاوت معناداي مشاهده نشد (جدول ٢).
همچنين يافته هاي اين پژوهش نشان داد که انگيزه دروني، بيانگيزگي و عزت نفس تفاوت معناداري در ميان دانش آموزان پسر و دختر داشت .
نتايج آزمون رگرسيون چند متغيره نيز نشان داد که انگيزه دروني و بيانگيزگي ميتوانند ميزان عزت نفس را در بين دانش آموزان دختر و پسر پيش بيني کنند.