خلاصة:
هارتشون در تبیین رابطه فعال و دو سویه خدا با جهان از ایده تعالی و تنزه خداوند دست میکشد و با ایجاد تحولاتی در باب اوصاف الهی از جمله علم مطلق میکوشد تا مبانی الهیاتی جدیدی را برای ارتباط خداوند با جهان فراهم آورد. ملاصدرا نیز تفسیر خاصی از رابطه دو سویه خدا و جهان به دست میدهد؛ تفسیری که در آن تعالی خدا به همراه حضور وجودی در جهان حفظ شده است و حلول از هر دو سوی (= حلول خدا در جهان و حلول جهان در خدا) انکار میشود. پرسش پایه این جستار آن است که رابطه وجودی خدا و جهان از دیدگاه هارتشورن و ملاصدرا چگونه است. دستاوردهای این جستار عبارتند از: برخلاف دیدگاه هارتشورن، در فلسفه صدرایی قطب انتزاعی خدا انکار میگردد و خدا یکسره خارجیت و واجب و قائم به ذات معرفی میشود. همچنین، در الهیات هارتشورن، قطب عینی خدا در پویش و خدا متاثر از مخلوقات است، اما در فلسفه ملاصدرا این پویش انکار میشود و حرکت منحصر در طبیعت و وجود انسان میشود و نه خدا که مفارقات تجدد پذیر، یعنی نفوس، متاثر از دعای بندگان هستند. افزون برآن، در فلسفه ملاصدرا برخلاف الهیات هارتشورن، هیچگونه از حلول برای خدا متصور نیست.
Hartshorne leaves the idea of transcendence and incomparability aside in his explanation of active and mutual relationship between God and the Universe and develops the divine attributes including omniscience in order to provide a modern theological base for the God and cosmos nexus. Mulla Sadra، moreover، has represented a specific interpretation on mutual connection of the God and universe، which maintains the God’s transcendental being along with His existential presence denying the both incarnations ( i.e God’s incarnation in the universe and incarnation of universe in God). The main question at this research is: how is the existential nexus between God and universe in Hartshorne and Mulla Sadra’s approaches? The results can be mentioned as: in Mulla Sadra’s metaphysics، in contrary to Hartshorne، God’s abstractive pole has been refused and presented God as an objective، necessary and fundamental Real. According to Hartshorne، the God’s objective axis in process and God has been influenced by the creatures، which has been denied this process in Mulla sadr’s point of view as well. Accordingly، the motion devotes to the nature and human beings not to the God، mutable existents، that is the soul، has been affected by servant’s prayers. Moreovere، in Mulla Sadra’s theosophy against Hartshorne’s has not been seen any sign of incarnation.