خلاصة:
محور اصلی گفتمان تربیتی در مبانی نظری تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران، دستیابی متربی و مربی به مراتبی از حیات طیبه است . با هدف تبیین ویژگیهای معلم دوره ابتدایی و با روش استنتاج از مبانی نظری تحول بنیادین ،آیاتقرآن، روایات معصومین (ع ) و نتایج پژوهشها به مطالعه زمینه ها و مصداقهای دستیابی به حیات طیبه (ایمان و عمل صالح ) در دوره کودکی پرداخته شد. بر اساس یافته های مقاله ، مهمترین مبانی تربیت کودک عبارت است از: فطرت، کرامت و اعتدال و مهمترین مبانی تعلیم کودک عبارت است از: انگیزه، آمادگی، احساسات، عملی بودن، به روز بودن و تدبر و تفکر و بر اساس این مبانی، مهمترین مصداقهای دستیابی به حیات طیبه در کودکان عبارت است از: آموزش دین و اخلاق با تاکید بر جنبه عاطفی و مناسکی، توجه به تفاوتهای فردی، توجه به نقش الگویی، جامعه پذیری، تمرین کنترل خود، قضاوت منطقی، گرایش به خوبیها و تنفر از زشتیها و به تاخیر انداختن خواسته ها. بر اساس مبانی تربیت و تعلیم کودک و مصداقهای آن، ویژگیهای معلم دوره ابتدایی با سه ویژگی اصلی، معلم عامل و الگوی اخلاقی، معلم مسئول و مراقب و معلم متخصص و با محور معلم فکور تبیین شد.
ملخص الجهاز:
"بر اساس یافته های مقاله ، مهمترین مبانی تربیت کودک عبارت است از: فطرت، کرامت و اعتدال و مهمترین مبانی تعلیم کودک عبارت است از: انگیزه، آمادگی، احساسات، عملی بودن، به روز بودن و تدبر و تفکر و بر اساس این مبانی، مهمترین مصداقهای دستیابی به حیات طیبه در کودکان عبارت است از: آموزش دین و اخلاق با تأکید بر جنبه عاطفی و مناسکی، توجه به تفاوتهای فردی، توجه به نقش الگویی، جامعه پذیری، تمرین کنترل خود، قضاوت منطقی، گرایش به خوبیها و تنفر از زشتیها و به تأخیر انداختن خواسته ها.
شکل ١، مبانی و مصداقهای دستیابی کودک را به مراتب حیات طیبه نشان میدهد: مصداقهای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه به تأخیر آموزش دین مبانی تعلیم انداختن کودک خواستها و اخلاق با تأکید بر انگیزه مبانی تربیت تفکر و جنبه عاطفی کودک گرایش به تدبر خوبیها و و مناسکی آمادگی فطرت تنفر از زشتیها کرامت اعتدال توجه به به روز تفاوتها و احساسات بودن توان فردی عملی بودن قضاوت منطقی توجه به در مورد رفتار نقش الگویی خوب و بد تمرین کنترل خود در موقعیتهای خاص شکل ١: مبانی و مصداقهای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه در کودکان ٤ ـ براساس ویژگیهای مبنایی تربیت و تعلیم کودکان و مصداقهای دستیابی به حیات طیبه در کودکان، معلم دوره ابتدایی چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟ قبل از پرداختن به تبیین ویژگیهای معلم دوره ابتدایی با چشم انداز دستیابی به مراتبی از حیات طیبه در کودکان، غالبترین الگوهای رایج در تربیت معلم دوره ابتدایی بیان می شود."