خلاصة:
نهضت حضرت مهدی(عج) به سبب ویژگی های جهان شمولی و عدالت گستری همگانی، افزون بر برخورداری از رهبری شایسته و پیراسته از خطا، به وجود جوانانی کاردان و کارآمد نیازمند است، زیرا جوان دارای قدرت و صلابت جسمی است که از پس کارهای سخت و مهم بر می آید. همچنین جوان دارای روح لطیف و صیقل داده شده مانند آینه بدون زنگار است. حق را بدون درنگ می پذیرد و به آن گردن می نهد؛ به طور طبیعی، فرمانبری او از رهبر و مولای خود بیش تر است و این شاخص، رمز موفقیت هر نهضتی به شمار می آید.
پیشگوئی های حجت های الاهی درباره جوانان آخرالزمان، به دلیل ارتباط ایشان با عالم غیب، اهمیت بس والایی دارد و به خوبی می تواند پیام آور امید و نشاط، نیز هشدار و آماده باشی برای جوانان باشد.
موضوع این مقاله بررسی سندی و تحلیل دلالی این پیشگوئی هاست؛ روش ما در این پژوهش حدیثی بر این پایه ها استوار است:
1.بررسی سند و مجموع قرائن درون متنی؛ شاید سند حدیثی ضعیف؛ ولی در حقیقت، به دلیل محتوای درست و عالی معتبر باشد.
2.یکی از راه های اثبات اعتبار حدیث، تحقق عینی محتوای آن است.
3. ابهام و اجمال در روایتی، با تفسیر و تفصیل در روایتی دیگر می تواند برطرف گردد.
به این امید که با ارائه تصویری منسجم و معقول از پیشگوئی های آخرالزمان در باره جوانان، بتوان عرصه را بر مدعیان دروغین و سودجویان فرصت طلب، تنگ و راه برای آمادگی بیش تر و بهتر، و زمینه سازی ظهور موعود ادیان هموار کرد.
Movement of Imam Mahdi (May Allah hasten his reappearance) due to the characteristics of universality and justice for all، requires the competent and efficient young people in addition to having good leadership and free from error. The reason is that the youth has physical strength that can do important hard work. Young people also have gentle souls that are polished like mirror with no rust. The accept the right path without hesitation and shoulder the responsibility. Naturally، young people have greater subordination to a leader or master guru. And this is a criteria for the success of any movement.
Proof of God's prophecies about the living in the time of apocalypse is significant، because of their association with the invisible world. The importance is high enough and could very well be the harbinger of hope and vitality، as well as alerts for readiness for young people.
This present paper reviews the evidence and provides an analysis of such predictions. The method used for this anecdotal research is based on these elements:
1. Reviewing the citations and the totality of in-text evidence. There are cases where the anecdotal evidence may be weak، but in fact they are valid because the content is correct.
2. One of ways to prove the validity of a hadith is the realization of the objective of its content.
3. Sometimes ambiguity and brevity in one narration case can be rectified by a commentary and detailed narrative elsewhere in another narrative or tradition or Hadith.
ملخص الجهاز:
"(مجلسی،1403ق:52/260) پیشگوئی دوم: قیام جوانی خوش چهره به نام سید حسنی به گزارش علامه مجلسی (رحمة الله علیه) جناب مفضل بن عمر درباره امام زمان( و اوضاع آینده از امام صادق( پرسید: « روی فی بعض مؤلفات اصحابنا عن الحسین بن حمدان عن محمد بن اسماعیل و علی بن عبدالله حسنی عن ابی شعیب و محمد بن نصیرعن عمر بن الفرات عن محمد بن المفضل عن المفضل بن عمر قال سألت سیدی الصادق(...
وی از فرزندان امام حسین( و سید حسینی است؛ اما برخی به گمان این که نام حسن، نام جد اوست، وی را سید حسنی مینامند؛ در حالی که او با سید حسنی متفاوت است، زیرا سید حسنی کسی است که که وقتی به اذن خدا فرمان ظهور به حضرت بقیة الله( میرسد، او به وسیله بعضی از خواص حضرت متوجه میشود و نزد حضرت آمده و از ایشان توضیح میخواهد و آن حضرت ایشان را آگاه میکند؛ سپس پیش از امام خروج میکند و به دست مردم کشته و سرش به شام فرستاده میشود.
(کورانی،علی،139:1385) بر اساس روایت، هنگام ظهور حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)که با یک صیحه آسمانی دعوتشان علنی و جهانی میشود، به یارانشان میفرمایند که مردم مکه مرا نمیخواهند، در حالی که برای هدایت فرستاده شدهام و شایسته است که شخصی چونان من این مطالب را برای ایشان بگوید تا برای آنها حجت تمام شود؛ سپس یکی از یارانش را میطلبد و به ایشان میفرماید: برو نزد اهل مکه و به ایشان بگو: ای اهل مکه من فرستاده فلانی هستم و او به شما میگوید: ما اهلبیت رحمت و معدن رسالت و خلافت هستیم و از ذریه محمد( و سلاله پیامبرانیم."