خلاصة:
زمینه: خلاقیت مفهومی چند وجهی، پیچیده و مبهم است بنابرین داری تعریف و شاخص هایی مبهم و نادقیق است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی ساختاری و هنجاریابی پرسشنامه خلاقیت راودسپ انجام گرفت.
روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانش آموزان سال سوم متوسطه شهرستان مرند بود. برای انجام مطالعه تعداد 393 دانش آموز (136 پسر و 257 دختر) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه خلاقیت راودسپ است.
یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی سه عامل حساسیت، ایده یابی و اعتماد به نفس را مشخص نمود. همچنین نتایج این تحلیل نشان داد که سه عامل استخراج شده، 30/ 61 درصد از واریانس متغیر خلاقیت را تبیین می کند. تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که عامل های استخراج شده با توان خوبی خلاقیت را اندازه گیری می کنند. تحلیل پایایی، روایی همگرا و تشخیصی مولفه های خلاقیت نشان داد که سوالات در سنجش مولفه های خلاقیت از دقت کافی برخوردارند. پایایی به روش آلفای کرونباخ بالاتر از 60/ 0و پایایی مرکب نیز بیشتر از 70/ 0 گزارش شد که نشان دادکه هر سه مولفه در تعیین سازه خلاقیت از دقت لازم برخوردارند. نتایج نمره استانداردT و Z برای بررسی هنجاریابی، نشان داد افرادی که نمراتT آنها از میانگین بالاترند از خلاقیت خوبی برخوردارند و افرادی که نمرات T آنها از میانگین پایین ترند، ازخلاقیت خوبی بی بهره اند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که پرسشنامه مذکور از روایی و پایایی خوبی برخوردار و برای سنجش خلاقیت مناسب است.
نتیجه گیری: از مقیاس راودسپ می توان در مطالعات تربیتی و روانشناسی استفاده نمود.
Background: Creativity is such a multidimensional, complex and fuzzy concept that its definitions and indicators are vague and inaccurate Purpose: Construct Validation and Normalization of the Raudsepp Creativity Questionnaire.
Method: Correlation study on a sample of all third grade students of Marand high schools with a sample size of 393 (136 boys and 257 girls) whom were selected through multistage cluster sampling. Research instruments comprised Raudsepp creativity questionnaire and American Creativity Association scale.
Results: The results of exploratory factor analysis found out three factors of “sensitivity”, “idea development” and “self-confidence”. In addition, the analysis shows that these three factors explain for 61.30% of the creativity variance. Confirmatory factor analysis showed that the extracted agents can measure creativity to a desirable level. Reliability, convergent validity and diagnostic analyses on creativity factors demonstrate that the questions are accurate enough in measuring creativity. As Cronbach's alpha test results in higher than 0.60 reliability and higher than 0.70 combined reliability, all three agents possess appropriate levels of accuracy. Standardised T and Z normalisation scores show that pupils who score more than average on T scales enjoy good levels of creativity, while those with less than average T scores do not have good levels of creativity. The present study shows that the questionnaire is highly reliable, valid and appropriate for creativity measurement.
Conclusion: The Raudsepp scale can be utilised in pedagogy and psychology.
ملخص الجهاز:
"سیف هاشمی(1382) در پژوهش خود Maslow Good Brophy Oproduction category of transformation Production category of transformation Neubauer & Rindermann Fleith & Renzulli Winston ذهنیت فلسفی را به عنوان متغیر تبیین کننده خلاقیت مورد توجه قرار داده و به ارتباط مثبت و معناداری دست یافت.
تحلیلعاملی تأییدی مرتبه دوم مؤلفههای متغیر خلاقیت سؤال های 1 و 18 و 4 در این اندازه گیری به عنوان متغیر مقیاس ثابت در نظر گرفته شده و مقادیر خطای معیار و t آن گزارش نشده است و با توجه به اطلاعات جدول(2)، ضرایب برآورد شده مسیر از لحاظ آماری معنادار است.
تحلیل پایایی، روایی همگرا و تشخیصی مؤلفه های خلاقیت بر اساس مدل نهایی گویهها پایائی گویهها همبستگی سوال با نمره کل آلفای کرنباخ AVE CV MSV ASV حساسیت 79/0 50/0 73/0 04/0 02/0 گویه 1: 29/0 45/0 گویه2: 64/0 61/0 گویه7: 54/0 58/0 گویه8: 34/0 63/0 گویه11: 50/0 58/0 گویه14: 36/0 59/0 گویه24: 41/0 48/0 اعتماد به نفس 68/0 50/0 72/0 04/0 02/0 گویه4: 25/0 43/0 گویه5: 20/0 36/0 گویه10: 98/0 59/0 گویه12: 61/0 60/0 گویه13: 38/0 62/0 گویه15: 45/0 42/0 گویه23: 42/0 37/0 گویه29: 38/0 45/0 ایده یابی 73/0 49/0 78/0 004/0 003/0 گویه18: 55/0 51/0 گویه20: 45/0 48/0 گویه21: 20/0 35/0 گویه22: 29/0 44/0 گویه27: 61/0 49/0 گویه28: 38/0 33/0 نتایج جدول (4) حاکی از این است که ضریب همبستگی سؤالات با نمره کل پرسشنامه بالاتر از 3/0و پایائی هر سوال بیشتر از 20/0 گزارش شد، که نشان می دهد سؤالات در سنجش مؤلفههای خلاقیت از دقت کافی برخوردارند."