خلاصة:
زمینه: روش تدریس بدیعه پردازی، روشی است که یادگیرندگان را بر می انگیزد تا ایده ها و افکار نو و خلاق را بپرورانند و ارائه دهند و در رویارویی با مسائل، از راه حل های نوین بهره گیرند.
هدف: هدف از انجام این پژوهش، تعیین اثربخشی روش تدریس بدیعه پردازی بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای دو کلاس (50 نفر) از بین کلاس های مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان نمونه انتخاب و به روش تصادفی ساده به گروه آزمایش و گواه تقسیم و بعد از دو ماه آموزش با روش تدریس بدیعه پردازی، از نظر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی مورد آزمون قرار گرفتند. جهت سنجش خلاقیت از آزمون خلاقیت عابدی و برای سنجش پیشرفت تحصیلی از آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی، استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از روشt گروه های مستقل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که روش تدریس فعال بدیعه پردازی بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موثر بوده است و همچنین بین گروه آزمایش و گواه در آزمون خلاقیت و پیشرفت تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده شد.
نتیجه گیری: تحلیل آزمون t نشان داد که روش تدریس بدیعه پردازی بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر مثبت دارد.
Background: Synectics teaching method, a method that motivates learners to develop and provide creative ideas and new thoughts and in the face of problems, benefit from innovative solutions.
Purpose: The aim of this study was to determine the effectiveness of the Synectics Teaching Method on the creativity and academic achievement of students in Kohgiluyeh and Boyerahmad.
Method: Method of research has been a quasi-experimental and using the pre-test and post-test with control group. Using cluster random sampling two classes (n = 50) between classes in different areas of Kohgiluyeh and Boyer Chosen. Then, randomly divided into experimental and control groups, after two months of training with Synectics method, in terms of creativity and academic achievement were tested. For measuring creativity, Abedi Creativity test was used and academic achievement measured by standardized academic achievement tests. Data using independent T test were analyzed.
Findings: The results of the data analysis showed that Synectics active teaching method has been effective on student academic achievement and creativity. And, there are significant diffe ences between the experimental and control groups in tests of c ativity and achievement.
Conclusions: T-test analysis showed that Synectics teaching method has a positive impact on creativity and academic achievement.
ملخص الجهاز:
"میوارش 1 (1986، نقل در رئیس سعدی، 1386) در تحقیقی نشان داد که یادگیری در گروههای همیار و یادگیری در حد تسلط، نتایج مثبتی برای دانشآموزان دارد و خلاقیت و Mevaresh پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در کلاسهایی که از راهبرد تلفیقی یادگیری در گروههای همیار، استفاده کرده بودند بیشتر از گروه سنتی بوده است.
با توجه به تحقیقات ذکر شده، این سوال مطرح است که آیا روش بدیعهپردازی به عنوان یک روش فعال آموزشی، در پرورش خلاقیت و پیشرفتتحصیلی دانش آموزان موثر است؟ لذا در همین راستا، این تحقیق درصدد است اثربخشی روش تدریس فعال بدیعهپردازی بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول متوسطه (هفتم) را مورد مطالعه قرار دهد و به بررسی فرضیههای زیر بپردازد: فرضیههای پژوهش 1- بین میزان خلاقیت دانشآموزانی که با روش تدریس بدیعهپردازی و روش سنتی آموزش دیدهاند، تفاوت معناداری وجود دارد.
آزمون t، مقایسه پیشرفت تحصیلی گروه بدیعهپردازی و گواه t درجه آزادی سطح معناداری 129/3 48 05/0 با توجه به نتایج جدول شماره 2، t محاسبه شده (129/3) از t جدول (021/2) بزرگتر است بنابراین فرضیه تحقیق پذیرفته میشود و نتیجه میگیریم که بین میانگینهای مورد مقایسه تفاوت معناداری وجود دارد و روش فعال بدیعهپردازی باعث افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شده است.
از آنجا که t محاسبه شده (32/2) از t جدول (021/2) بزرگتر است، بنابراین فرضیه صفر رد میشود و نتیجه میگیریم که بین میانگینهای مورد مقایسه تفاوت معناداری وجود دارد و روش بدیعهپردازی باعث افزایش خلاقیت دانشآموزان شده است."