خلاصة:
هدف از تحقیق حاضر،بررسی فرضیهء مگیل و هال(1990)دربارهء اثر تداخل بر یادگیری برنامهء حرکتی تعمیمیافته در شرایطی بود که عامل جنسیت نیز مورد توجه قرار گرفت.آزمودنیهای تحقیق(60- n ) به تفکیک دختر و پسر(30 نفر دختر،30 نفر پسر)هر یک بهطور تصادفی به دو گروه تمرینی(تمرین مسدود و تمرین تصادفی)تقسیم شدند.آزمودنیها یک تکلیف زنجیرهای زمانبندی شده را تمرین کردند.آزمایش شامل سه مرحله بود؛مرحلهء فراگیری(تمرین)،مرحلهء یادداری با تأخیر و مرحلهء انتقال.دادههای تحقیق با استفاده از روش آماری تجزیه و تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر روی عامل دستههای تمرینی مورد بررسی قرار گرفتند.یافتهها نشان دادند که تمرین مسدود در دختران بهطور معناداری باعث یادگیری بهتر برنامهء حرکتی تعمیمیافته شد،در صورتی که در پسران،تمرین تصادفی باعث یادگیری بهتر این مؤلفه شد.این احتمال وجود دارد که بروز نتایج وتفاوت در دختران و پسران،به چگونگی ارائهء اطلاعات،ظرفیت و اندازهء حافظهء کاری فضایی متفاوت آنها مربوط باشد.در خصوص مؤلفهء پارامتریزه کردن پرامتر زمان،تفاوت معناداری بین هیچ یک از گروههای تمرینی مشاهده نشد.بهطور کلی،یافتههای تحقیق حاضر از فرضیهء مگیل و هالهء1990) حمایت کرد.
ملخص الجهاز:
"براساس نتایج به دست آمده،بین گروههای دختر با تمرین مسدود و دختر با تمرین تصادفی،تفاوتهای معناداری در سطح اطمینان 05/0> P به شرح زیر مشاهده شد: اثر اصل دستههای تمرینی: 648/3-(5162 و 29) F اثر مقابل دستههای تمرینی و نوع تمرین: 070/4-(5162 و 29) F اثر اصلی گروههای تمرینی دختر: 291/7-(178 و 1) F در این مرحله،میانگین گروهها حاکی از آن بود که گروه دختر با تمرین مسدود(780/8- M )مقدار خطای کمتری نسبت به گروه دختر با تمرین تصادفی (432/9- M )داشت.
براساس نتایج به دست آمده،بین گروههای دختر با تمرین مسدود و دختر با تمرین تصادفی،تفاوتهای معناداری در سطح اطمینان 05/0> P به شرح زیر مشاهده شد: اثر اصل دستههای تمرینی: 42/884-(5162 و 29) F اثر متقابل تمرینی و نوع تمرین: 4/286-(5162 و 29) F بررسی میزان اثر تداخل زمینهای بر یادگیری پارامتریزه کردن پارامتر زمان در بین دختران (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 3.
براساس نتایج به دست آمده،بین گروههای پسر با تمرین مسدود و پسر با تمرین تصادفی،تفاوتهای معناداری بررسی میزان اثر تداخل زمینهای بر یادگیری پارامتریزه کردن پارامتر زمان در بین پسران (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 4:میانگین زمانبندی مطلق (|CD|) در مرحلههای تمرین،یادداری با تأخیر و انتقال در بین دانشجویان پسر در سطح اطمینان 05/0> P به شرح زیر مشاهده شد: اثر اصل دستهای تمرینی: 935/7-(5162 و 29) F اثر متقابل دستههای تمرینی و نوع تمرین: 524/3-(5162 و 29) F اثر اصلی گروههای تمرینی: 685/63-(178 و 1) F در این بین،گروه پسر با تمرین مسدود(899/68 - M نسبت به گروه پسر با تمرین تصادفی(212/85 - M مقدار خطای کمتری داشت."