خلاصة:
دانشجویان در دوره تحصیلی خویش تجارب تحصیلی متفاوتی دارند. این تجارب نشاتگرفته از عوامل متعدد فردی، محیطی و آموزشی است. هدف اصلی این پژوهش، تعیین نقش تجارب تحصیلی بر سلامت روان دانشجویان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشجویان سال آخر علوم انسانی دانشگاه اصفهان بودند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای160 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور ارزیابی متغیرهای پژوهش از دو پرسشنامه SCL-90-R برای بررسی سلامت روان و از پرسشنامه رشد فردی و تحصیلی (PEDI) برای بررسی تجارب تحصیلی دانشجویان استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون t، تحلیل واریانس چندمتغیری، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که دانشجویان در تمامی مقیاسها از سلامت روانی قابل قبولی برخوردار بودند. اثر اصلی متغیر جنسیت بر سلامت روانی دانشجویان معنیدار بود و دانشجویان پسر از سلامت روانی بیشتری نسبت به دانشجویان دختر برخوردار بودند (05/0p(). این در حالی بود که اثر متغیر نوع سکونت (بومی یا غیربومی) بر سلامت روان معنیدار نبود. همچنین، یافتهها نشان داد که بین تمامی مولفههای تجارب تحصیلی و ابعاد مختلف سلامت روانی دانشجویان، به جز مولفه مهارتهای خودسازماندهی و علایم جسمانی (09/0-) رابطه منفی معنیدار وجود دارد (05/0p() و با استفاده از وضعیت تجارب تحصیلی دانشجویان میتوان سلامت روان ایشان را پیشبینی نمود (،05/0 p(). ضرایب رگرسیون برای پیشبینی سلامت روان بر اساس متغیر تجارب تحصیلی در سه مولفه مهارتهای شناختی، اجتماعی و خودسازماندهی معنیدار بود (05/0p()؛ ولی در مولفه مهارتهای محاسباتی معنیدار نبود. بر این اساس، تجارب تحصیلی مناسب دانشجویان میتواند عاملی تعیینکننده بر روی سلامت روان ایشان باشد و از طریق فراهمسازی امکانات و شرایط آموزشی اثربخش میتوان سلامت روان دانشجویان را تاحدود زیادی تضمین نمود.
ملخص الجهاز:
همچنین، یافتهها نشان داد که بین تمامی مؤلفههای تجارب تحصیلی و ابعاد مختلف سلامت روانی دانشجویان، به جز مؤلفه مهارتهای خودسازماندهی و علایم جسمانی (09/0-) رابطه منفی معنیدار وجود دارد (05/0p() و با استفاده از وضعیت تجارب تحصیلی دانشجویان میتوان سلامت روان ایشان را پیشبینی نمود (،05/0 p().
مؤلفه پیشزمینهها شامل دو بخش عمده: عامل مرتبط با Kay etal Harvey etal Kuh etal McInnis Tinto Goodsell-Love Downie & Möller Prebble etal The College Student Experiences Questionnaire (CSEQ( Pace & Stern The Course Experience Questionnaire (CEQ( Ramsden The Personal and Educational Development Inventory (PEDI) Lawless & Richardson Braun etal Presage-process-product model Biggs Prosser etal بافت آموزشی و عامل مربوط با فراگیران است که خود این عوامل حاصل خردهمتغیرهای دیگری است.
در این پژوهش، محقق به دنبال پاسخگویی به سؤالهای پژوهشی زیر است: 1) آیا دانشجویان دانشگاه اصفهان از نظر سلامت روانی در وضعیت مطلوبی قرار دارند؟ 2) آیا متغیرهای جمعیتشناختی (جنسیت و وضعیت سکونت) بر سلامت روان دانشجویان تأثیرگذار هستند؟ Ryff etal Wissing & Fourie 3) آیا تجارب تحصیلی دانشجویان میتواند سطح سلامت روان ایشان را پیشبینی کند؟ روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای همبستگی است.
نتایج حاصل از دادههای جدول (4) مبین این موضوع است که بین تمامی مؤلفههای تجارب تحصیلی و ابعاد مختلف سلامت روانی دانشجویان به جز مؤلفه مهارتهای خودسازماندهی و علایم جسمانی (09/0-) رابطه منفی معنیدار وجود دارد (05/0 p().
نتایج این پژوهش ارتباط معنیداری را بین شیوههای حل مسأله و سلامت روانشناختی Afifi American College Health Association Stermac etal دانشجویان نشان داد.