خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه ساختاری مهارتهای ارتباطی با صمیمیت زناشویی در زوجین شهر اصفهان بود. پژوهش از نوع همبستگی چندگانه و نمونه شامل 400 زن و شوهر (200 زوج) بود که به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای از بین زوجین شهر اصفهان در نیمه اول سال 1392 انتخاب شدند. نمرههای آزمودنیها به صورت جمع نمره زن و شوهر در نظر گرفته شد. بهمنظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای صمیمیت زناشویی اولیاء (1385) و مهارتهای ارتباطی کوئیندام (2001) استفاده شد. دادهها به وسیله همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بهدست آمده از همبستگی نشان داد که بین نمرههای مهارتهای ارتباطی با صمیمیت زناشویی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون گامبهگام نشان داد که از بین پنج مهارت ارتباطی، چهار مهارت درک پیام، کنترل عواطف، قاطعیت در کلام و بینش نسبت به فرایند ارتباط توانستند صمیمیت زناشویی را پیشبینی کنند. همچنین، مدل معادله ساختاری مهارتهای ارتباطی با صمیمیت زناشویی نشان داد که مهارتهای ارتباطی 46/0 صمیمیت زناشویی را تبیین کردند. شاخصهای نیکویی برازش IFI،NFI ، CFI و TLI این مدل بالاتر از 9/0 و قابل قبول است؛ اما مقدار شاخص RFI کمتر از 9/0 و غیرقابل قبول است. شاخص RMSEA نیز دارای مقدار قابل قبول 7/0 است که نشانه برازش مناسب مدل است. در نهایت، مدل ارائه شده، از برازش مناسبی با دادههای جمعآوری شده در این پژوهش برخوردار بود.
ملخص الجهاز:
نتایج بهدست آمده از همبستگی نشان داد که بین نمرههای مهارتهای ارتباطی با صمیمیت زناشویی رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
نتایج رگرسیون گامبهگام نشان داد که از بین پنج مهارت ارتباطی، چهار مهارت درک پیام، کنترل عواطف، قاطعیت در کلام و بینش نسبت به فرایند ارتباط توانستند صمیمیت زناشویی را پیشبینی کنند.
بنابراین، پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی و صمیمیت زناشویی پرداخته است.
مهارتهای ارتباطی فرعی که در این مقیاس بررسی میشوند، شامل پنج مهارت گوش دادن، توانایی دریافت و ارسال پیام، بینش نسبت به فرایند ارتباط، کنترل عاطفی و ارتباط توأم با قاطعیت هستند (حسینچاری و فداکار، 1384).
یافتههای پژوهش به منظور بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی زوجین و صمیمیت زناشویی از تحلیل همبستگی پیرسون استفاده شد.
Rezaie Lecturer of Psychology, University of Farhangiyan, Eqlid, Eqlid, Iran Abstract: The aim of this study was to investigate the effectiveness of impulse control and attention training on emotional processing, attention, impulsiveness and distractibility of students with dyscalculia.
Sajjadian Assistant Professor, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran Abstract: The purpose of this research was to determine psychometric properties of the Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ), including internal consistency, reliability, convergent and divergent validity.
Sabetzadeh Master of Family Counseling, Hormozgan, University, Iran Abstract: The aim of this study was to examine the adult attachment dimensions as predictors of marital conflict resolution in Bandar Abbas married teachers.