خلاصة:
هدف این تحقیق بررسی اثربخشی طرحهای ارزیابی درونی اجرا شده در دانشگاه شیراز بود. جامعه آماری تحقیق، مجریان طرحهای ارزیابی درونی اجرا شده تا سال 1388، رؤسای گروهها و دانشکدههای دستاندرکار و ابزار تحقیق پرسشنامهی محققساخته بود. نتایج نشان داد که نگرش پاسخگویان نسبت به کیفیت برخی از شاخصهای حوزه درونداد، شامل قابل فهم و عملیاتی بودن اهداف و فلسفة انجام ارزیابی درونی، ضرورت و اهمیت انجام ارزیابی درونی در گروه آموزشی و همچنین ایجاد فرهنگ بهبود مستمر در گروه، در حد نسبتا زیادی مثبت بود. در حوزة فرایند طرحها، نگرش مجریان و رؤسای گروهها و دانشکدههای مجری در مورد مشارکت اعضای هیأت علمی در فرایند ارزیابی درونی، مثبت و بالا بود. در حوزه برونداد نیز پاسخگویان نگرش مثبتی نسبت به شاخصهایی چون ایجاد مهارت حل مسئله، تصمیمگیری، ایجاد سرمایه فکری در بخش و تمایل به بازاندیشی اهداف و فعالیتهای گروه آموزشی داشتند. همچنین نتایج نشان داد که بیشترین تا کمترین میزان پیشنهادهای ارائه شده در سطح بخش، دانشکده و دانشگاه بوده است.
ملخص الجهاز:
کيذوري و همکاران (١٣٨٧) نيز براي طراحي الگوي مناسب براي ارزيابي دروني گروه آموزشي پرستاري دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي تهران به منظور ارتقاء کيفيت آموزشي به دنبال بررسي دو هدف برنامه ريزي براي ارزيابي دروني گروه آموزشي پرستاري و اجراي ارزيابي گروه آموزش پرستاري بودند نتايج به دست آمده از ارزيابي دروني اين گروه به شرح زير بود: سازماندهي و مديريت نسبتا مطلوب ، اعضاي هيأت علمي نسبتا مطلوب ، دوره هاي آموزشي کارشناسي نسبتا مطلوب و کارشناسي ارشد مطلوب ، دانشجويان کارشناسي، نسبتا مطلوب ، دانشجويان کارشناسي ارشد مطلوب ، فرايند تدريس و يادگيري در دروه کارشناسي نسبتا مطلوب و کارشناسي ارشد مطلوب ، دانش آموختگان کارشناسي مطلوب و کارشناسي ارشد مطلوب و در نهايت امکانات و تجهيزات نسبتا مطلوب .
جدول (٣) آزمون فريدمن ـ مقايسه رتبه ميانگين شاخص هاي بعد درون داد گويه رتبه X٢ درجه سطح ميانگين آزادي معنيداري قابل فهم و عملياتي بودن اندازه اهداف و فلسفۀ انجام ٨/٠٧ ارزيابي دروني براي اعضاي ميزان لازم و ضروري دانستن انجام ارزيابي دروني در گروه آموزشي ٧/٥٧ ميزان وجود فرهنگ بهبود مستمر در گروه ٦/٧٩ پايبندي دانشگاه به تعهدات مالي خود در اختصاص بودجه ٦/٢٣ مشخص شده از طرف سازمان سنجش در موعدهاي مقرر حمايت و پشتيباني مسئولان دانشگاه براي انجام طرح ٥/٨ ٠/٠٠٠١ ١٠ ٣٠/٢٦ کافي بدون امتياز پژوهشي ٥/٩١ کافي بودن بودجه تخصيصي به گروه ٥/٨٨ کافي بودن زمان مورد نظر (حداکثر يک سال ) براي به ٥/٤٣ انجام رساندن طرح کفايت نرم افزار ارزيابي دروني براي پاسخگويي نيازهاي ٥/٢٣ اعضاي براي انجام طرح ميزان تمايل اعضاي به انجام ارزيابي دروني ٥/٢ ميزان منعطف و پويا بودن ساختارهاي حاکم بر دانشگاه ٤/٥٢ سؤال سوم - آيا تفاوت معنيداري ميان نگرش پاسخگويان به کيفيت ابعاد حوزه فرايند طرح ارزيابي دروني وجود دارد؟ ابعاد فرايند طرح ارزيابي دروني با سي گويه سنجيده شد.