ملخص الجهاز:
۱ - هنر کاربردی تصویرسازی مصورسازی، یک هنر کاربردی است و برای تولید یک کتاب مصور، معمولا یک سفارشدهنده وجود دارد؛ به این معنا که متن یا روایت قبلا شکل گرفته و تصویر تکمیلکننده و گسترشدهندهی آن است و به نوعی تابع نوشتار.
البته، این مسئله قطعی نیست و در مواردی ممکن است که یک ایدهی کلی و سفارش در کار باشد که تصویرگرمؤلف را بر آن دارد تا به خلق کتابی دست زند، کتابی که خط روایی تصویری و نوشتاری آن را خود سازماندهی خواهد کرد؛ و یا از منظری دیگر، هر کتابی که نویسنده و تصویرگرش یک شخص باشد، به آن کتاب تصویرگریتألیفی نمیگویند.
در کتابهایی که تصویرگر و مؤلف یکی است، کتاب روی خط روایتی بصری حرکت میکند و تصاویر باید همانجایی باشند که هستند، اما چیزهایی را که نشان میدهند به زمان طولانیتری از طرف مخاطب اثر نیاز دارد؛ در نتیجه برای درک روابط سازمان یافته، مخاطب یا بینندهی اثر از طرف تصویرگر، انسانی فهیم و مطلع در نظر گرفته میشود تا تمامی عناصر را با دقت مورد توجه قرار دهد؛ زیرا اطلاعات و رمزینههای زیادی در تصاویر کتابهای تصویرگری تألیفی حضور دارند؛ همچون سمبولها و نمادهای گوناگون در فرهنگهای مختلف و...
آنچه مسلم است اینکه تمامی فریمها با قدرت بیانی مشخصی طراحی شدهاند که هر کدام در جهت اهداف تصویرگرمؤلف جلوبرندهی اتفاق یا اتفاقاتی هستند؛ حال اینکه در تصویرسازی داستانی یا کتابهای مصور، تقدم و تأخر فریمها بسیار مهم است و فریمها بر اساس پلانبندیهای از پیش تعریف شده حامل پیامی هستند که توالی تصاویر منجر به درک موضوع اصلی کتاب میشود.