خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری گروهی به شیوه الیس بر کاهش باورهای محدودکننده ی انتخاب همسر در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد انجام شد. ۵۰۰ دانشجو از بین دانشجویان به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و مقیاس باورهای محدودکننده ی انتخاب همسر (CBMS) را تکمیل نمودند. از این تعداد ۳۰ دانشجو که نمره ی آن ها در این مقیاس ۵/۱ انحراف معیار بالاتر از میانگین و فاقد سابقه ی بیماری روانی بودند، به روش انتساب تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل واگذار شدند. پرسشنامه باورهای محدودکننده انتخاب همسر به عنوان پیش آزمون در مورد هر دو گروه اجرا شد. به گروه آزمایش ۸ جلسه آموزش شناختی-رفتاری گروهی به مدت ۹۰ دقیقه، دوبار در هفته ارائه شد. دو هفته بعد از آخرین جلسه آموزشی از هر دو گروه آزمایش و کنترل پس آزمون به عمل آمد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش شناختی-رفتاری، باعث کاهش چهار تا از شش باور محدود کننده ی انتخاب همسر «هم خوابی»، «یکی و تنها یکی»، «متضادها یکدیگر را کامل می کنند» و «آرمان گرایی» در دانشجویان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است و این آموزش تاثیری در باورهای «اطمینان کامل» و «آسانی تلاش» نداشته است.بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش شناختی-رفتاری به شیوه ی الیس می تواند تاحدودی قید و بندها و باورهای غیرمنطقی انتخاب همسر را کاهش دهد.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Ellis’s cognitive-behavioral training in reducing the constraining beliefs of mate-selecion in female students of Boroujerd Islamic Azad University. 500 students were selected based on multi-stage sampling method and completed the Constraining Beliefs of Mate Selection scale (CBMSQ). 30 female students were selected who were 1.5 SD above the mean and had no history of mental illnesses. They were randomly assigned to the experimental and control groups. The CBMS was administered to both groups prior to the treatment. During eight sessions the students in the experimental group followed a cognitive-behavioral training program. They were post tested 2 weeks later using the same questionnaire. The results showed significant differences in "cohabitation", "the one and only", "opposites compliment" and "idealism" subscales in favor of the experimental group. Howerer, the results of the subscales of "the perfect confidence" and "choosing should be easy" did not change significantly. According to the results, group cognitive-behavioral training, based on Ellis’s method could reduce the constraining beliefs of mate selection in students
ملخص الجهاز:
Key words: cognitive-behavioral group training, the constraining beliefs of mate-selection چکیده این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری گروهی به شیوه الیس بر کاهش باورهای محدودکنندهی انتخاب همسر در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد انجام شد.
از سوی دیگر، این مطالعه نشان داد که افراد شرکت کننده در برنامه به طور متوسط باورهای محدودکنندهی کمتری در مورد مؤلفههای «عشق دلیل کافی برای ازدواج است"، "همخوابی میتواند آینده ازدواج فرد را مستحکم کند"، "متضادها یکدیگر را کامل میکنند"، "انتخاب همسر باید آسان باشد" و "انتخاب همسر یک شانس مهم یا تصادفی است» را گزارش دادند (ون اپ، فاتریس، ون اپ و کمپبل، 2008).
هدف این مطالعه، اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری بر کاهش شش باور محدود کننده همسر (هم خوابی، اطمینان کامل، یکی و تنها یکی، متضادها همدیگر را کامل میکنند، آرمان گرایی و آسانی تلاش) در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد است.
یعنی، آموزش شناختی-رفتاری، منجر به کاهش این باور محدودکننده و نادرست ازدواج در این دانشجویان شده است (میانگین پس آزمون 90/9 در گروه آزمایش در برابر40/16 گروه کنترل).
یعنی، آموزش شناختی-رفتاری، منجر به کاهش این باور محدودکنندهی ازدواج شده است (میانگین پس آزمون 60/3 در گروه آزمایش در برابر 67/19 گروه کنترل).
نسبت F تحلیل کوواریانس مؤلفهی "متضادها یکدیگر را کامل میکنند" از باورهای محدودکنندهی انتخاب همسر در مرحله پس آزمون پس از کنترل نمرههای پیش آزمون در دانشجویان گروه آزمایش و کنترل (64/43=F، 0001/0 ≥ p) معنادار است (میانگین پس آزمون 40/15 در گروه آزمایش در برابر 67/19 گروه کنترل).
یعنی، آموزش شناختی-رفتاری، منجر به کاهش این باور محدودکنندهی ازدواج شده است (میانگین پس آزمون 10/7 در گروه آزمایش در برابر 40/15 گروه کنترل).