خلاصة:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش نوروفیدبک بر بهبود بهره حافظه بود. این پژوهش بهصورت نیمه آزمایشی انجام شد، در این پژوهش دو گروه آزمایش و دارونما وجود داشت. بدین منظور از بین دانشجویان یکزبانه (فارسی زبان) دانشگاه تبریز که داوطلب شرکت در پژوهش بودند 30 نفر که معیارهای لازم را جهت انتخاب نهایی داشتند، انتخاب شد، و درنهایت بهطور تصادفی در 2 گروه آزمایش و دارونما (هر کدام 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 2 ماه تحت20 جلسه آموزش با نوروفیدبک قرار گرفت و گروه دارونما نیز طی20 جلسه جلوی مانیتور مینشستند و الکترود به آنها وصل بود اما آموزش نوروفیدبک دریافت نمیکردند. دانشجویان هر دو گروه (آزمایشی و دارونما) در دو مرحله پیش و پس از آموزش با مقیاس حافظه آزمون وکسلر (WMS) مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس یکراهه تجزیهوتحلیل شدند. نتایج بیانگر این بود که بعد از 20 جلسه نوروفیدبک در گروه آزمایش بهبود بهره حافظه دیده شد. بهطورکلی میتوان گفت که آموزش نوروفیدبک تاثیر معنیداری بر بهره حافظه دارد.
ملخص الجهاز:
مغز - Lezak, Howieson, & Loring - neurofeedback - Siirmeli & Ertem - Berner, Schabus, Wienerroither, & Klimesch - electroensfalography biofeedback (EEG Biofeedback) از طریق انبساط و انقباض رگهای خونی دریافت خون لازم را کنترل میکند و جریان خون در مغز به نواحی خاصی هدایت میشود که در این خود نظم بخشی فعالیت بیشتری دارند (گانکلمن و جانسون 1 ، 2005).
به زبان ساده میتوان گفت که پس از آموزش نوروفیدبک فرد از حالات متفاوت EEG خود آگاه شده و لذا توانایی ایجاد آنها را در صورت لزوم پیدا میکند بنابراین شکلی از یادگیری که فرد میتواند بر اعمال مغزی خویش تأثیر بگذارد از طریق EEG بیوفیدبک - Gunkelman & Johnstone - Egner & Gruzelier - Vernon - Thornton - Tinius - Budzynski - Hardman - Wild - Zaman - Carvalho, Valasques, Cagy, Marques, Teixeira, & et al.
افرادی که فعالیت دوک خواب بالاتر داشتند نسبت به افرادی که فعالیت دوک خواب پایینتری داشتند، عملکرد بهتری در مقیاس حافظه وکسلر 12 تجدیدنظر شده نشان دادند (اسکاباس، هادل - kamiya - Wytwicka & Sterman - Koprivova, Congedo, Razska, Prasko, Brunovsky, & et al - Beauregard & levesque - Vernon, Egner, & Cooper - Schabus, Gruber, Parapatics, Sauter, Klosch,Anderer & et al - Schiffelholz & Aldenhoff - Briere, Forest, Lussier, & Godbout - Fogel, Jacob, & Smith - Walker, Brakefield, Morgan, Hobson, & Stickgold - Clemans, Fabo, & Halasz - revised wechsler memory scales (WMS-R) موسر 1 ، گرابر 2 ، ساتر، اندرر 3 و همکاران، 2006).