خلاصة:
شناخت رو به رشدی در حوزهی تجارت در رابطه با اهمیت دانش به عنوان یک منبع حیاتی برای سازمانها وجود دارد. اقتصاد جدید که مبتنی بر دانش است علاوه بر خلق آن، برای اشاعه و استفاده از اطلاعات و دانش نیز اهمیت زیادی قائل است. در این اقتصاد جدید، افراد و سازمانها بر نگهداری و ارتقاء سرمایهی دانشی خویش جهت ابتکار و خلاقیت تاکید بسیاری دارند. توانایی آنها برای یادگیری، سازگاری و تغییر، تبدیل به یک شایستگی محوری برای بقاء میشود. مدیریت دانش توجه بسیاری از محققان و پژوهشگران را به سوی خود جلب کرده است جمله معروف "اگر تنها میدانستیم که چه میدانیم ..." تفکر در خصوص جذب، انتشار و کاربرد دانش در سراسر سازمان را برمیانگیزد. گر چه این شناخت، که دانش دارایی اصلی برای کسب و کارها است، وجود دارد اما، سازمانها هنوز در مراحل اولیهی فهم کاربردهای مدیریت دانش میباشند. این مطالعه به بررسی فرصتهای کاربرد مدیریت دانش میپردازد. این تحقیق، با استفاده از یک پرسشنامهی چهار بخشی انجام گرفته است؛ بخشهای این پرسشنامه عبارتند از: کسب دانش، انتشار دانش، کاربرد دانش و خلق دانش. تعداد 40 پرسشنامه در بین استادان دانشکدهی مورد بررسی توزیع شد نتایج این مطالعه نشان میدهد که در بعد کسب دانش و انتشار دانش شیوهی بحث و گفتگو، در بعد کاربرد دانش، شیوهی طراحی برنامهی آموزشی و در بعد خلق دانش، شیوهی طوفان مغزی بیشترین کاربرد و استفاده را داشته است.
ملخص الجهاز:
تعداد 40 پرسشنامه در بین استادان دانشکدهی مورد بررسی توزیع شد نتایج این مطالعه نشان میدهد که در بعد کسب دانش و انتشار دانش شیوهی بحث و گفتگو، در بعد کاربرد دانش، شیوهی طراحی برنامهی آموزشی و در بعد خلق دانش، شیوهی طوفان مغزی بیشترین کاربرد و استفاده را داشته است.
در این فضا سبک مدیریتی خشک و بدون انعطاف محکوم به شکست بوده knowledge management Jarnett Quintas و باید سبک مدیریتی انعطافپذیر، مشارکتی و مملو از اعتماد بین مدیریت و زیردستان در تمام سطوح سازمان حاکم شود؛ دوم آنکه، فرایند خلق دانش با فرایند کسب دانش متفاوت است زیرا در خلق دانش بر تولید ایدههای جدید تأکید میشود در حالیکه کسب دانش، فرآیند بدست آوردن دانش موجود است (توربان 1 و همکاران، 2004: 454).
internet information knowledge sharing Matzler chatting apprenticeship exhibitions and competitions meetings of professional groups 5- تحقیقات پیشرفته 1 : انتشار دانش از طریق شرکت در اجلاسها، کنفرانسها و سمینارهای آموزشی و انجام مطالعات پیشرفته نظیر دورههای دکترا و فوق لیسانس.
industrial and academic collaboration teaching activities student counseling research and development administration management curriculum design knowledge creation 1- الگوگیری 1 : خلق دانش از طریق اندیشیدن بر روی نقاط ضعف و یا الگو گرفتن از سایر اساتید.
بعد از مشخص شدن اینکه این روشها همگن نیستند، تجزیه و تحلیل شفه نشان داد که بعد از روش بحث و گفتگو، روشهای اطلاعات اینترنتی و رقابتها و بازدیدها بیشترین استفاده را در مقایسه با دیگر روشها برای کسب دانش دارند و روش مطالعه با میانگین 42/1 در این طبقهبندی، کمترین استفاده را دارد، بنابراین در سطح اطمینان 95% فرضیهی H0 رد شده و فرضیهی H1 پذیرفته میشود.