خلاصة:
گرافیک اطلاع رسان یا گرافیک اطلاعاتی، نمایش تصویری اطلاعات به صورت مصور برای مخاطبان و کاربران است. درواقع گرافیک اطلاع رسان، پیچیده ترین فرآیندها و شناخته شده ترین نوع اطلاعات را به شکلی واضح و گویا برای مخاطب روایت میکند؛ روایتی که سرآغازی دارد و پایانی. گرافیک خبری و اطلاع رسان تالیف یونس شکرخواه و مریم سلیمی، تلاش میکند ضمن مشخص کردن مرزهای بین گرافیک اطلاع رسان و گرافیک هنری و تبیین تفاوتها و شباهت های آن ها از دید صاحبنظران، به معرفی و بیان الزامات، اصول و چگونگی طراحی آنها (با فرمهای نمایش چاپی، برهم کنشی، متحرک و چندرسانه ای) بپردازد. همچنین در تلاش است تا افق های جدیدی با ارائه نمونه ها و مثالهای عینی در این حوزه، پیش روی فعالان رسانه ای، طراحان گرافیک و سایر علاقه مندان بگشاید. در این نوشتار تلاش میشود ضمن معرفی فصل های مختلف کتاب با دیدی انتقادی محتوای کتاب مورد بررسی و نقد قرار گیرد.
ملخص الجهاز:
اطلاع و خبر، گرافیک اطلاعرسان، گرافیک خبری، اینفوگراف مقدمه اگرچه سالهاست که در مطبوعات از گرافیک اطلاعرسان استفاده میشود و به تجربه میتوان گفت که مخاطبان به این شیوۀ طبقهبندی و دریافت اطلاعات روی خوش نشان دادهاند، کمتر کتابی به مفاهیم این حوزه، که در پیوند گرافیک و روزنامهنگاری است، پرداخته و بهصورت علمی این دانش را بررسی کردهاست.
نکتهای که دربارۀ این فصل وجود دارد این است که پیشینۀ گرافیک اطلاعرسان در جهان و ایران قبل از عنوانهایی مانند «برخی نکات و اصول در طراحی انواع گرافیک اطلاعرسان» آمدهاست؛ درحالیکه اگر پیشینهها در پایان فصل میآمد و مخاطب همۀ نکات مربوط به مفهوم گرافیک اطلاعرسان را میخواند، خواندن پیشینه هم برایش آسانتر بود.
جمعبندی کتاب گرافیک خبری و اطلاعرسان کتابی است که میتواند به دانشجویان علوم ارتباطات و گرافیک، روزنامهنگاران و گرافیستها در شناخت بیشتر و بهتر این حوزه کمک کند.
البته به نظر نگارنده اگر این کتاب برای دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد، به مدرس احتیاج دارد؛ زیرا بعضی مفاهیم مطرحشده در آن برای روزنامهنگاران و برخی دیگر برای دانشجویان گرافیک سنگین است.
نکتۀ مثبت دیگر آشناکردن مخاطب با نظریهها و شکلهای مختلف ارائۀ اطلاعات با استفاده از گرافیک خبری و اطلاعرسان است.
این نکات بهصورت زیر طبقهبندی میشوند: 1- از نظر مخاطبشناسی، ظاهرا این کتاب قرار است از سوی دانشجویان ارتباطات، گرافیک، روزنامهنگاران و گرافیستها مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما در عمل در بعضی موارد خوانندگان حوزۀ گرافیک فراموش شدهاند.