خلاصة:
سبک زندگی را میتوان الگوهایی از کنش دانست که تمیز دهندهی افراد جامعه است. آنچه توضیح دهندهی رواج سبک زندگی در ادبیات جدید جامعهشناسی است، تغییرات ساختی حادث شده، از جمله رواج مصرفگرایی و اهمیت استقلال عمل فردی و آزادیهای افراد برای این انتخاب است. یک دیدگاه اثرگذار در موضوع سبک زندگی، نظریهی پیر بوردیو است. از نظر بوردیو سرمایههای فرهنگی، تعیین کنندهی تجربههای افراد در میدانهای اجتماعی هستند. در این پژوهش سرمایهی فرهنگی به معنای تصاحب کالاها و اطلاعات فرهنگی است که با معرفهای مربوط به رمان و رمانخوانی، فیلم و سینما و موسیقی با سه سطح عامیانه (پایین)، متوسطالحال و نخبهگرایانه (بالا) بدل گشته است؛ همچنین سبک زندگی، به عنوان نماد و نشانهای فرهنگی و اجتماعی از طریق دو بعد هنجارهای مصرفی (آرایش و پوشش) و مدیریت بدن مورد سنجش قرار گرفته است. تحقیق حاضر که بر مبنای یک پیمایش 600 نفره در بین دانشجویان پسر و دختر دانشگاههای آزاد اسلامی شوشتر و شهید چمران اهواز انجام گرفته، حاکی از آن است که اشکال و سطوح گوناگون سبک زندگی رابطهی معنیداری با متغیرهایی دارند که آشکارا دلالت فرهنگی ـ سرمایهی فرهنگی ـ دارند.
ملخص الجهاز:
در این پژوهش سرمایهی فرهنگی به معنای تصاحب کالاها و اطلاعات فرهنگی است که با معرفهای مربوط به رمان و رمانخوانی، فیلم و سینما و موسیقی با سه سطح عامیانه (پایین)، متوسطالحال و نخبهگرایانه (بالا) بدل گشته است؛ همچنین سبک زندگی، به عنوان نماد و نشانهای فرهنگی و اجتماعی از طریق دو بعد هنجارهای مصرفی (آرایش و پوشش) و مدیریت بدن مورد سنجش قرار گرفته است.
social identity ascribed life style consumption taste cultural capital مطالعهی سرمایهی فرهنگی و تأثیر آن بر سبک زندگی دانشجویان، موضوع تازهای است که باید با توجه به تنوع تجربه ی جوانی و نیز دورهی زمانی یک جامعهی خاص و بر حسب ویژگیهای زمینهای و ساختی آن مورد بررسی قرار گیرد.
جدول 6: توزیع درصدی دانشجویان بر حسب بیاهمیتترین ویژگی لباس به تفکیک میزان سرمایهی فرهنگی بیاهمیتترین ویژگی برای لباس از نظر دانشجویان سرمایهی فرهنگی دانشجویان مقدار آزمون وی کرامرز سطح معنیداری پایین متوسط بالا 1 طبق مد بودن 1/47 7/33 2/19 102/0 04/0 2 زیبایی و رنگ 100 0 0 123/0 01/0 3 ارزانی 3/37 8/46 8/15 167/0 000/0 4 راحتی 3/58 25 7/16 041/0 105/0 5 تک بودن 5/59 24 5/16 157/0 001/0 6 مارکدار بودن 7/51 39 3/9 206/0 000/0 7 دوام 2/72 7/16 1/11 113/0 02/0 8 مناسب با عرف و فرهنگ جامعه بودن 3/35 4/32 4/32 171/0 000/0 فرضیهی 3: رابطهی بین سرمایهی فرهنگی و روش کاهش وزن یا جلوگیری از چاقی.