خلاصة:
در این نوشتار تلاش شده است تا مراتب صیرورت نفس در اندیشه ملاصدرا، به عنوان یکی از مهم ترین اندیشمندان اسلامی، و مراحل بسط و تجلی تاریخی روح در منظومه فلسفی هگل را مورد بررسی قرار دهیم. چنانکه میدانیم، ملاصدرا با طرح نظریه حرکت جوهری قصد آن را دارد تا در درجه نخست صیرورت موجود در عالم طبیعت را به ساحت مابعدالطبیعه تعمیم داده و همه موجودات عالم را دارای حرکتی هدفمند، مستمر و اشتدادی به سمت کمال مطلق معرفی کند. ثانیا، تلاش می کند با استناد بر این نظریه، موضوعاتی چون تجرد نفس، معاد و نظایر آن را به اثبات برساند؛ که ما در این نوشتار تنها از منظر نخست به این مقوله پرداخته ایم. از سوی دیگر، در میان فیلسوفان برجسته غربی، اندیشه دیالکتیکی هگل، که اساسا کل تاریخ را عرصه تجلی دمادم و اشتدادی روح مطلق، به معنای خاص آن، می داند؛ قرابت نزدیکی با این دیدگاه و رویکرد عرفانی حکمای مسلمان دارد.
از این رو، در این نوشتار ضمن بررسی معنا و مراد ملاصدرا از «تعالی نفس»، و هگل از «تجلی روح»، به استفاده جدالی آنها از این دو مقوله در ساحت عین و طبیعت و همچنین ذهن و آگاهی اشاره خواهد شد. در پایان به وجوه افتراق و اشتراک آنها در باب این سیر جدالی و بسترهای فکری- فلسفی تحقق هر یک اشاره خواهیم نمود. با تاکید بر این نکته که کلید گشایش هر دوی این نظام های فلسفی، مقوله حرکت یا صیرورت مستمر دیالکتیکی است که گاه مواقف آن را در ساحت نفس به نظاره می نشینیم و گاه در ساحت طبیعت.
In present paper، the attitudes of western and especially Islamic philosophers concerning Aristotle theology will briefly taken into consideration. In Islamic philosophy، like what happened in western thought. There are several interpretations of Aristotle theology: A) Aristotle and Plato are the only Greek philosophers who addressed theological discussions for the first time. they believed in Divinity without acquiring such believe from somewhere else; (b) Although Plato، Aristotle and Socrates have addressed theological discussions، their religious insight is owed to the Prophets and religious-illuminative thoughts of eastern philosophers; (c) this supposition that Aristotle was a theological philosopher، mainly has been emanated from Kendy، Farabi and Ibn Sina’s misunderstanding that with ascribing EnneadsofPlotinus to Aristotle has considered him as a theological philosopher، while in Aristotle’s intellectual system، one can find no status for Divinity. By taking the opinions of second and third group into consideration، the author is going to defend from Aristotle’s theological thoughts and claims that despite of differences in Aristotle’s verdicts in this regard and apparent contradiction in his words، Aristotle’s Theological attitude can be considered as a novel، progressive، rational and creative approach which cannot be found its trace before him.