خلاصة:
کریستوفر ووگلر، استاد فیلم نامه نویسی و نماینده الگوی ساختاری شخصیت محور یا سفر قهرمان در جهان است. او به پیروی از جوزف کمبل بر بنیاد نقش مایه های اندیشه های اسطوره ای و روان شناختی کارل گوستاو یونگ به شیوه ای دراماتیک به شناخت و کارکرد شخصیت ها در داستان می پردازد. این جستار با نگرش به دیدگاه ووگلر، افزون بر بررسی شخصیت فرود که نمودی از کهن الگوی قهرمان تراژیک است، به همانندی های دیگر شخصیت های این داستان و کهن الگوهای پرکاربرد هفت گانه شخصیت پرداخته است.پردازش شخصیت در پیوند با ساختار داستان از نگاه ووگلر، چنان فراگیر و انعطاف پذیر است که کمابیش دیدگاه های نامی ترین پژوهندگان گونه های داستانی را دربر می گیرد. با واکاوی در ساختار و شخصیت های داستان فرود در شاه نامه فردوسی، به این برآیند می رسیم که هم شاه نامه از سرشارترین دست مایه ها برای این نوع پژوهش است و هم کتاب سفر نویسنده ووگلر یکی از برترین الگوها برای بازآفرینی سینمایی شاه نامه است.
Christopher Vogler is a master of writing screenplays and a representative of structural pattern of character or the hero’s journey in the world. Following Joseph Campbell’s example regarding the fundamental role of mythological motifs and psychological ideas of Carl Gustave Jung Vogler deals in a dramatic manner with the recognition and function of characters in the story. This research is concerned primarily with studying character of Forud which according to Voglers’s viewpoint is a manifestation of a tragic hero archetype. Moreover it seeks other similarities between other characters in the story with seven archetypal character model devised by Vogler. Characterization in connection with the structure of the story from Vogler’s perspective is so versatile and all pervading that almost embraces viewpoints of the most prominent researchers of story genres. Upon analysis of the structure and characters of the Forud’s story in Shahnameh one gets to the conclusion that not only Shahnameh is one of the best sources for this kind of research but also Vogler’s “the writer’s journey” is one of the best references for cinematic recreation of Shahnameh.
ملخص الجهاز:
اين جستار با نگرش به ديدگاه ووگلر، افـزون بـر بررسـي شخصيت فرود که نمودي از کهن الگوي قهرمانِ تراژيـک اسـت ، بـه هماننـديهـاي ديگـر شخصـيت هـاي ايـن داسـتان و کهـن الگوهـاي پرکـاربردِ هفـت گانـۀ شخصـيت پرداختـه است .
بـا واکاوي در ساختار و شخصيت هاي داستان فرود در شاه نامۀ فردوسي،به اين برآيند ميرسيم که هم شاه نامه از سرشارترين دست مايه ها براي اين نوع پـژوهش اسـت و هـم کتـاب سـفر نويسندۀ ووگلر يکي از برترين الگوها براي بازآفرينيِ سينمايي شاه نامه است .
با نگرش به اين که ووگلر استادِ فيلم نامه نويسـي، بـا تمرکـز بـر سـينماي شخصيت محور است نه پي رنگ محور؛ جاي آن دارد به شخصـيت هـا از ديـدگاه او کـه پيرو يونگ و کمبل است ، بيش تر پرداخته شود.
افزون بر اين محمودرضا قربان صباغ در پايان نامۀ خويش در سـال ١٣٩٠ کـه بـه سفر قهرمان پرداخته ، به ديدگاه هاي ووگلر گوشه چشمي داشته است (کتاب نامه ).
چکيدۀ داستان فرود بر پايۀ الگوي سفر قهرمان کريستوفر ووگلر همانند سيدفيلد١٥ و بسياري از اسـتادان فـيلم نامـه نويسـي، بـه ساختار سه پرده اي باور دارد، اما به شيوۀ ويژۀ خويش .
نمودار طراحي پرده ها در مدل سفر قهرمان آغاز و پايان پردۀ سوم پردۀ نخست مسير بازگشت نخستين آستانه (نقطۀ عطف دوم ) (نقطۀ عطف نخست ) پردۀ دوم ، بخش دوم پردۀ دوم ، بخش يکم آزمايش سخت (نقطۀ ميانه ) (ووگلر، ب ، ١٣٨٧، ٢١) واکاوي کهن الگوهاي شخصيت در داستان فرود حضور فرود به عنوان کهن الگوي قهرمان در داستان ، هنگامي است که پيـک يـا منادياني او را از هنگامۀ رسيدنِ سپاه انبوه و پرشکوهِ توس بـه کـلات آگـاه مـيسـازند.