ملخص الجهاز:
"بر پایه مفهومسازی آیزنک از روانپریشیگرایی(که ساختار شناختی فراگیری دارد)انتظار میرود که سطوح بالاتر روانپریشیگرایی با گسترهء بیشتر مفاهیم و تصورات خلاق همراه گردد،ولو اینکه به طور همزمان غیر عملی و غیر مفید نیز باشند.
در شکل 1 نمونهای از نتیجه آزمون گروه A (که نمره پایین روانپریشیگرایی داشتند)و گروه B (که نمره بالای روانپریشیگرایی را کسب کرده بودند)نمایش داده شده است.
(1) Psychoticism (2) relevance (3) Amubile (4) Eysenck برای سنجش خلاقیت،اشکالی در اختیار آزمودنیها گذاشته شده بود که افراد میبایست با استفاده از سه تای آنها شیئی را نقاشی میکردند که به گروهای از پیش تعیینشدهای تعلق داشته باشد (شکل 2).
یافتههای این آزمونها،چنانچه انتظار میرفت،نشان داد که افرادی که در آزمون اولیه EPQ-R نمره بالاتری کسب کرده بودند(گروه B )،در آزمون گستره مفاهیم بهتر عمل کردند.
در آزمون خلاقیت نیز این گروه،توانایی خلق آثار نو،منحصر به فرد و غیر معمول بیشتری داشتند."