خلاصة:
گسترش گردشگری مذهبی و سفرهای زیارتی در جهان و در ادیان مختلف، جایگاه مقاصد اینگونه از گردشگری را افزایش داده و به تبع بر مسائل و مشکلات آنها در برآورد خدمات اقامتی مورد نیاز گردشگران و زائران افزوده است. شهر مشهد نیز به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مذهبی و زیارت در این مجموعه قرار می گیرد. تراکم مراکز اقامتی و اسکان زائران و گردشگران در مناطق پیرامونی حرم مطهر امام رضا (ع) سبب شکل گیری یکسری از مشکلات کالبدی، اجتماعی ـ فرهنگی و زیست محیطی گردیده که با توجه به نرخ رشد در حال افزایش تعداد زائران و گردشگران این کلانشهر در سال های آتی ضروت اخذ سیاست های بازساختی را در پخشایش مراکز اقامتی در سطح این شهر شکل داده است. از این رو، مقاله حاضر بر مبنای مدل AHP به تعیین پهنه های دارای قابلیت ایجاد خدمات اقامتی در چارچوب شاخص های همچون دسترسی، ریزدانگی و درشت دانگی، معابر، سازگاری و... پرداخته است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که وضعیت کاملا مطلوب سطح شهر است که بیشتر در محور سمت توسعه شهر مشهد و محدوده شمال غرب این شهر قرار دارد. این امر در واقع با آنچه که در وضعیت موجود طرح های فرداست در زمینه طرح جامع و طرح توسعه و عمران کلانشهر مشهد مشاهده می شود دارای قابلیت همپوشی بوده به گونه ای که توسعه شهری و فضاهای لازم سمت توسعه شهر مهیا بوده و علاوه بر آن شعاع های دسترسی با توجه به حجم بالای مراکز اقامتی در محدوده منطقه ثامن تراکم بالایی را دارا بوده و از نظر وجود مکان های دارای قابلیت دارای محدودیت است.
Recently، religious tourism has become of great importance between different religions all around the world، so the problems of religious destinations in providing accommodation services for tourists and pilgrims have consequently increased. Mashhad is one of the most large religious destinations the world over. The high population density around the Holy Shrine has made various Physical، social، cultural and environmental adversities; therefore، restructure proceedings are required to prevent from further problems of accommodation services in the coming years. The current study has zoned different areas which have the potential of providing adequate accommodation services on the basis of AHP model and in the framework of some indexes such as accessibility، tiny tread، huge tread، passages، compatibility، and so forth. The achieved results indicate that Mashhad is very appropriate of executing this model and is capable of development especially in the northwest of the city. The necessity of applying this model is recognized to overlap the comprehensive plans of development and civilization of Mashhad Metropolitan، so due to the high population density، the extension of the city is possible besides providing needed regions. In addition Access radius according to High accommodation centers in The Semen area has a high density and capable sites are limitations.