خلاصة:
بخش عمده ای از مدیریت تصویر و ذهنیت گردشگران از شهر، ریشه در میزان رضایتمندی آن ها از نحوه دسترسی به مقاصد و جاذبه های گردشگری دارد چرا که این مرحله از مسافرت نه تنها آثار مثبت و منفی اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و زیست محیطی برای مهمانان و میزبانان در پی دارد، بلکه مهم ترین وجوه برنامه ریزی و بازاریابی گردشگری را نیز در بر می گیرد. پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل مسیرهای دسترسی گردشگران به جاذبه های شهر شیراز، در راستای تحلیل تصویر ذهنی گردشگران و میزان رضایتمندی آن ها از نحوه دسترسی به مقاصد گردشگری و تعیین الگوی حرکتی آنان در سطح شهر پرداخته است و از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) به عنوان ابزاری مفید در تلفیق و تولید اطلاعات مکانی استفاده گردیده است. روش تحقیق پژوهش، میدانی و توصیفی تحلیلی بوده و داده های اولیه به صورت پیمایشی از طریق پرسشنامه تهیه و به پایگاه داده در GIS تبدیل گردیده اند. نتایج پژوهش نشان می دهد الگوی رفتاری گردشگران در شهر شیراز بهینه ناست به گونه ای که میانگین طول مسیر انحرافی که گردشگران در سطح شهر شیراز طی می نمایند، 13 کیلومتر است. در این پژوهش با استفاده از اصول و ضوابط شهرسازی و گردشگری، بهینه ترین مسیرها و سطوح گردشگری در شهر شیراز پیشنهاد شده است.
A essential part of the image and mentality of the urban tourists associate to amount of the tourists satisfaction of how they access to attractions، Because at this stage of the trip have positive and negative effects of economic، social - cultural and environmental for guests and in addition it included most important aspect of planning and marketing tourism. In this paper has been paid to assessment the access tourists to the attractions in Shiraz in order to reorganization of tourist''s behavior and satisfaction. In order to compilation and generation of spatial information، GIS has been used. The methodology was fieldwork and descriptive-analysis and initial data obtained through a questionnaire survey and GIS database. The results indicate that the behavior pattern is not optimized for tourists in Shiraz so the mean of perverted route for tourists is 13 kilometer. Also in this paper has been tried to use urbanism principles to extraction of optimized tourist routs in Shiraz.