خلاصة:
در این پژوهش رفتار بازده سرمایهگذاری به عنوان تابعی از دو متغیر رشد گذشته و محافظهکاری نامشروط حسابداری مورد بررسی قرار میگیرد. به این منظور، 61 شرکت که اطلاعات موردنیاز آنها برای دوره 5 ساله مورد پژوهش، 90-86 در دسترس بود، انتخاب شدند. منظور از رشد سرمایه گذاری، میزان رشد مخارج تبلیغات، تحقیق و توسعه بوده و مفهوم محافظهکاری مورد نظر در این پژوهش، محافظهکاری نامشروط ناشی از انتقال مستقیم مخارج تحقیق و توسعه و تبلیغات به حساب هزینه میباشد. رشد سرمایهگذاریها بسته به بالاتر و یا پایین تربودن از یک سطح بحرانی که به واسطه نرخ بازده داخلی سنجیده میشود، ممکن است رشدی هموار1 یا متهورانه2 باشد. به منظور آزمون فرضیهها، از الگوی رگرسیون به روش دادههای ترکیبی3 بهرهگرفته شد. نتایج نشان میدهد با توجه به وجود محافظهکاری در حسابداری، رشد بالاتر در سرمایهگذاریها منجر به بازده سرمایهگذاری کمتر میشود. به طور معکوس، در حسابداری محافظهکارانهتر نرخ بازده سرمایهگذاری افزایش خواهد یافت، مشروط بر اینکه سرمایهگذاریها به طور هموار در یک افق زمانی رشد نمایند.
ملخص الجهاز:
محافظهکاری نامشروط، رشد سرمایهگذاری، نرخ بازده سرمایهگذاری، مخارج تحقیق و توسعه و تبلیغات، نرخ بازده داخلی مقدمه گزارشهای مالی یکی از مهم ترین فرآورده های سیستم حسابداری است که از اهداف عمدۀ آن، فراهم آوردن اطلاعات لازم برای ارزیابی عملکرد و توانایی سودآوری بنگاه اقتصادی است (خوشطینت و اسماعیلی، 1384).
نتایج ربعی قادر به پاسخگویی به این سؤال است که آیا حسابداری محافظهکارانه و رشد سریعتر در سرمایهگذاریها موجب کاهشی یکنواخت در نرخ بازده سرمایهگذاری میشود.
اندازهگیری متغیرهای پژوهش محافظهکاری (Conservit): محافظهکاری در این پژوهش به هزینه بردن مستقیم مخارج پژوهش و توسعه و تبلیغات و نیز کمنمایی ارزش داراییهای عملیاتی نسبت به ارزش جایگزینی آنها و یا به عبارت دیگر، استهلاک تسریعی است و از معادلۀ شمارۀ (1) به منظور محاسبۀ محافظهکاری استفاده میشود: (1) Conservit = (R&D Expit + Adv Expit)/ (R&D Expit + Capit Expit) که در آن: R&D Expit = مخارج تحقیق و توسعه، ADV Expit = هزینه تبلیغات، و Capit Expit = مخارج سرمایهای شامل مخارج تحمل شده به وسیلۀ شرکتها برای تحصیل و افزایش داراییهای فیزیکی از قبیل زمین، ساختمان، ماشینآلات، وسیلۀ نقلیه و تجهیزات میباشد.
نتایج آزمون فرضیۀچهارم (رجوع شود به تصویر صفحه) نتیجهگیری و پیشنهاد در این پژوهش به بررسی اثر محافظهکاری ناشی از استانداردهای حسابداری و رشد سرمایهگذاری در مخارج تحقیق و توسعه و تبلیغات بر بازده سرمایهگذاری پرداخته شده است.
Harcourt, Solomon, Fisher and McGowan 6.
Lucket, Salamon, Kay and Mayer, Gordon, Whittington, Stark 9.
Rajan, Reichelstein, and Soliman, References Azad, A.