خلاصة:
هدف از انجام پژهش حاضر تعیین رابطه ی متغیرهای بار هشی ، عزت نفس انگیزه پیشرفت با کارآفرینی در دانشجیان دانشگاه پیام نر استان های آذربایجان شرقی غربی می باشد. تعداد نمنه برابر ۸۴۸ نفر دانشج، ۴۵۰ نفر دانشجی زن ۳۹۸ نفر دانشجی مرد با رش نمنه گیری طبقه ای ـ تصـادفی انتخاب شـده بدند. برای تحلیل داده ها عـلاه بر رش های تصیفی میانگین انحراف معیار از ضریب همبستگی رگرسین چندگانه برای آزمن فرضیه ها استفاده شد. رش تحقیق از نع تصیفی به شیه ی همبستگی انجام شده است . ابزارهای پژهش شامل پرسشنامه های بارهای هشی بابایی (۱۳۷۷)، عزت نفس کپر اسمیت (۱۹۷۶) انگیزه پیشرفت هرمانز (۱۹۷۰) کارآفرینی ربینسن همکاران (۱۹۹۱) است . نتایج نشان داد که همبستگی انگیزه ی پیشرفت با کارآفرینی در سطح ۰/۰۱ معنی دار است . همچنین همبستگی های عزت نفس بارهای هشی با کارآفرینی در سطح ۰/۰۱ معنی دار می باشد. نتایج تحلیل رگرسین نشان می دهد که متغیرهای پیش بین این پژهش (بار هشی ، عزت نفس انگیزه ی پیشرفت ) تانایی پیش بینی اریانس متغیر ملاک (کارآفرینی ) را دارا هستند.
The present Research has been deducted from a Provincial Research Project which aims at determining the relationship of variables of intelligence beliefs، self-esteem، and development motivation with entrepreneurship among the students of Payame Noor
University in Western and Eastern Azerbaijan. 848 students (450 females and 398 males were selected through random-stratified sampling. In this descriptive research، they were administered to Intelligence Beliefs (Babaei 1377)، Self-esteem (Cooper Smiths
1967)، Development Motivation Questionnaire of (Hermans 1970) and Entrepreneurship Questionnaires. Data were and analyzed using correlation coefficient and multiple regressions. The results show that correlation of achievement motive with Entrepreneurship (Robinson، etal، 1991) is meaningful at the level of 0.01.
In addition، the correlations of self-esteem and Intelligence Beliefs with Entrepreneurship is meaningful at the level of 0.01. The result of analyzing Regression shows predicting Entrepreneurship is meaningful according to the variables of Intelligence Beliefs، Self-
Esteem، and Achievement motive.
ملخص الجهاز:
"کارآفریـنان اطلاعات را از مـنابع مختلف زیادی برای شروع یک شـغل با هم ترکیب 1- Entrepreneurship 2- Intelligence Beliefs 3- self-esteem 4- Achievement motive 5- Hisrich & Peters 6- Cantillion 7- Kilby 8- Schumpeter 9- Mill می کنند، آنها برای شرع آن شغل در ابتدا ایده هایی دارند که آن را می آزمایند بعد اجرا می کنند.
با تجه به معنی دار شدن اثر متغیر جنس برای بررسی تأثیر هر یک از متغیرهای بار هشی انگیزش پیشرفت عزت نفس بر کارآفرینی در زنان مردان اقدام به برازش مدل های رگرسین چندگانه جداگانه نمدیم که نتایج آن در ادامه مرد اشاره قرار گرفته است الف ) زنان : ابتدا تنها متغیر بار هشی را به عنان پیش بین برای کارآفرینی دانشجیان زن ارد معادله نمدیم .
نتایج تحلیل رگرسین نشان داد که بارهای هشی همراه با متغیر انگیزش پیشرفت عزت نفس ۸۷ درصد از تغییرات کارآفرینی دانشجیان زن را تبیین نمده مجمعا با کارآفرینی همبستگی چندگانه ۰/۵۵۱ داشت که در سطح ۰/۰۱ معنی دار بد.
نتایج تحلیل رگرسین نشان داد که بار های هشی همراه با متغیر انگیزش پیشرفت عزت نفس ۹۳ درصد از تغییرات کارآفرینی دانشجیان مرد را تبیین نمده مجمعا با کارآفرینی همبستگی چندگانه ۰/۵۵۵ داشت که در سطح ۰/۰۱ معنی دار بد.
نتایج بدست آمده در مرد این فرضیه ضمن تأیید نتایج پژهش های انجام شده تسط پژهشگران دیگر همچن آریندل ، سندرمن ، هاگمن پیکرزکیل (۱۹۹۱)، هرمزی نژاد، شهنی نجاریان (۱۳۷۹)، شالن برگر (۱۹۶۸)، آزبرن (۱۹۹۵)، مک کللند، (۱۹۶۱)، فینکلمن (۱۹۶۹)، گرینهاس بادین (۱۹۷۴)، شکرکن همکارانش (۱۳۸۰)، لش ایت (۱۹۸۱) حاکی از این است که هرچه عزت نفس دانشجیان بالاتر باشد کارآفرینی در آنها بیشتر است ."