خلاصة:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه سبک دلبستگی و کمال گرایی باکیفیت دوستی دانشجویان در سن ورود به بزرگسالی انجام شد. روش این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود و نمونه ای ۲۶۰ نفری از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه های تهران به روش تصادفی انتخاب و با استفاده از پرسشنامه های دوستی ،- کمال گرایی و مقیاس دلبستگی بزرگسال مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از روش های تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین کیفیت دوستی با سبک دلبستگی ایمن و سبک دلبستگی اجتنابی رابطه مثبت معنادار و با سبک دلبستگی دوسوگرا رابطه منفی معنادار وجود دارد. از سوی دیگر، بین کیفیت دوستی با کمال گرایی کل وکمال گرایی منفی رابطه منفی معنادار و با کمال گرایی مثبت رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین بین کمال گرایی کل با سبک دلبستگی ایمن و سبک دلبستگی اجتنابی رابطه منفی معنادار و با سبک دلبستگی دوسوگرا رابطه مثبت معنادار وجود دارد. به ترتیب متغیرهای سبک دلبستگی دوسوگرا، کمال گرایی منفی به شکل معکوس و سبک دلبستگی اجتنابی و کمال گرایی مثبت به شکل مستقیم نقش مهم و معناداری در پیش بینی کیفیت دوستی دارند. با توجه به این به نظر می رسد که کمال گرایی و سبک دلبستگی مولفه های تاثیرگذاری درپیش بینی کیفیت دوستی فرد باشند.
The present study investigated the relationship between attachment، perfectionism and friendship quality in students in early adulthood. It was conducted with a correlational method. Using random sampling، 260 students were selected from dormitory students in Tehran Universities. They were assessed by friendship _ no friend questionnaire، perfectionism، and adult attachment scale. Data were analyzed by regression method and multivariate analysis of variance. Results showed that there was a significant positive relationship between friendship quality and secure attachment as well as avoidant attachment styles. Besides، there was a significant negative relationship between friendship quality and ambivalent attachment relationship. On the other hand، there was a significant negative relationship between friendship quality and total perfectionism as well as negative perfectionism. However، there was no significant relationship between positive perfectionism and friendship quality. Also، there was a significant negative relationship between perfectionism and secure as well as avoidant attachment styles، but there was a significant positive relationship between ambivalent attachment style and perfectionism. Results showed that ambivalent attachment style and negative perfectionism could reversely predict quality of friendship. In addition، positive perfectionism and avoidant attachment style played a direct significant role in predicting quality of friendship. So، it seems that perfectionism and attachment style are influential components in the prediction of an individual quality of friendship.
ملخص الجهاز:
"جدول (۱)داده های توصیفی متغیرهای پژوهش متغیرهای پژوهش جنسیت تعداد میانگین انحراف معیار وابستگی (ایمن ) دختر ۱۲۸ ۱۱/۳۹ ۳/۹۷ پسر ۱۲۸ ۱۱/۱۰ ۳/۹۰ نزدیک بودن (اجتنابی ) دختر ۱۲۷ ۱۷/۲۰ ۳/۶۰ سبک دلبستگی پسر ۱۲۹ ۱۶/۹۶ ۳/۸۹ اضطراب (دوسوگرا) دختر ۱۲۸ ۸/۲۷ ۵/۰۳ پسر ۱۲۹ ۸/۱۶ ۵/۰۵ مثبت دختر ۱۲۲ ۳۶/۵۹ ۶/۱۳ کمال گرایی پسر ۱۲۹ ۳۶/۹۰ ۶/۵۲ منفی دختر ۱۲۲ ۳۸/۶۱ ۱۱/۰۵ پسر ۱۳۰ ۳۸/۷۰ ۱۰/۷۲ کل دختر ۱۲۰ ۵۶/۲۰ ۱۲/۶۳ پسر ۱۳۰ ۵۵/۸۷ ۱۲/۸۰ خودپنداره دختر ۱۲۸ ۹/۷۰ ۳/۳۹ پسر ۱۳۰ ۱۰/۳۵ ۳/۱۲ دسترسی پذیری دختر ۱۲۷ ۱۱/۳۸ ۳/۱۳ پسر ۱۲۹ ۱۱/۲۷ ۳/۴۹ پاداش دهی دختر ۱۲۸ ۱۲/۳۵ ۳/۲۴ کیفیت دوستی پسر ۱۲۸ ۱۲/۵۰ ۳/۲۶ بیگانگی دختر ۱۲۸ ۶/۳۵ ۲/۷۶ پسر ۱۲۸ ۶/۲۷ ۲/۸۸ کل دختر ۱۳۰ ۳۹/۰۵ ۹/۸۹ پسر ۱۳۰ ۴۰/۰۲ ۹/۳۴ به منظور بررسی رابطه سه متغیر کیفیت دوستی ، کمال گرایی و سبک دلبستگی ، میزان همبستگی بین متغیرهای پژوهش مورد بررسی قرار گرفت ، نتایج حاصل در جدول ۲ خلاصه شده است .
جدول (۳)بررسی فرض نرمال بودن متغیرهای پژوهش سطح معنی داری Z کولمگروف -اسمیرنف متغیر ۰/۱۶۰ ۱/۱۱۳ سبک دلبستگی ایمن (وابستگی ) ۰/۱۱ ۱/۱۰۸ سبک دلبستگی اجتنابی (نزدیک بودن ) ۰/۱۲۱ ۱/۱۱۲ سبک دلبستگی دوسوگرا (اضطراب ) ۰/۱۲۲ ۱/۱۸۲ کمال گرایی مثبت ۰/۱۶۵ ۱/۱۱۷ کمال گرایی منفی ۰/۱۴۷ ۱/۱۴۳ کمال گرایی کل ۰/۰۹۸ ۱/۰۹۵ خودپنداره ۰/۰۷۳ ۱/۰۳۴ دسترسی پذیری ۰/۰۸۷ ۱/۰۶۰ پاداش دهی ۰/۰۷۱ ۱/۰۳۲ بیگانگی ۰/۳۶۴ ۰/۹۲۱ کیفیت دوستی نتایج تحلیل آزمون کولمگروف -اسمیرنف نشان می دهد که پیش فرض طبیعی بودن تـوزیع متغیرها محقق شـده است ، چرا که مقادیر ج به دست آمد در سطح >P معنی دار نیست ."