خلاصة:
پژوهش حاضر به بررسی وضعیت استفاده ازفناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش مدارس هوشمند و نشر الکترونیکی کتاب های درسی پرداخته است. در بعد آموزش، میزان علاقه، مهارت و کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش از سوی مدیران،معلمان و دانش آموزان و همچنین مزایا و موانع کاربرد فناوری اطلاعات درآموزش بررسی شده و در بعد نشر، بیان مشکلات نشر الکترونیکی و ارائه راه حل هایی از سوی متخصصان و دست اندرکاران نشر برای از میان برداشتن این مشکلات مورد بررسی قرار گرفته است. برای این پژوهش، ابتدا پرسشنامه هایی با توجه به متغیرهای مورد مطالعه ساخته شده و روایی و پایایی آنها مورد بررسی و تایید قرار گرفت. تایید روایی محتوای پرسشنامه ها توسط متخصصان روانشناسی و روان سنجی انجام و ضریب پایایی پرسشنامه مدیران ،معلمان و دانش آموزان به ترتیب 86/0 ،61/0 و 78/0محاسبه شد و پرسشنامه ناشران به دلیل تعداد کم صرفا تایید متخصصان ملاک معتبر بودن آن قرار گرفت. جامعه پژوهشی حاضر شامل مدیران،معلمان و دانش آموزان پایه اول 5 مدرسه هوشمند شهر تهران بود که نمونه مورد نظر به صورت تصادفی از این مدارس انتخاب، و پرسشنامه ها بین آنها توزیع گردید.نمونه ناشران الکترونیکی از طریق نمونه گیری در دسترس، انتخاب و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. یافته های پژوهشی نشان می دهد از دیدگاه مدیران، امکانات و زیرساخت دسترسی به اطلاعات و شرایط ارتقاء حرفه ای معلمان در حد زیادی فراهم است.معلمان نیز، علاقه زیادی به استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش دارند و همچنین استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش را در حد زیادی، باعث افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می دانند. این در صورتی است که مهارت و کاربرد استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش را در حد متوسط داشته باشند. از دیدگاه معلمان استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش با موانعی روبه رو است. و از دیدگاه دانش آموزان تا حدودی باعث افزایش یادگیری می شود، مهارت آنها برای استفاده از فناوری اطلاعات در یادگیری در حد متوسط است؛ همچنین از نظر دانش آموزان استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش تا حدی باعث کاهش نقش معلم شده است. از دیدگاه ناشران مورد مطالعه، ابعاد فنی و اقتصادی در زمینه نشرالکترونیکی مواد آموزشی در مقایسه با ابعاد فرهنگی،آموزشی و سیاسی آن از لحاظ برخورداری از امکانات در وضعیت بهتری قرار دارد، و از نظر فرهنگی،آموزشی و سیاسی در حد متوسط از امکانات لازم برخوردارند و همچنین سرانه دسترسی دانش آموز به رایانه در مدارس هوشمند 11 نفر است
Technology has a long history of enthusiasm followed by disuse in education but the computer seems to be gaining ever wider use، more than any of the previous technologies. The present research has investigated the application of information and communication technology in the smart schools and in publication of electronic textbooks. In this study، skills، interests، and use of ICT as well as its advantages and disadvantages were explored using views of schools’ principals، teachers، and students. A number of electronic publishers were also provided with questionnaire to state their views on use of ICT in publication. The sample comprised of principals، teachers and first grade high school students in five smart schools in Tehran. Available electronic publishers were also selected. A Separate questionnaire was prepared for each group on the basis of the constructs under the study(r= 0/86،0/61،and 0/87 ) respectively. Results showed that; from principals' point of view، the infrastructures and equipments to access information technology as well as programs for teachers’ training and upgrading is widely available. Teachers showed high interest in using information technology and thought that using ICT helps students in their learning process. However، according to the respondents، students and teachers are ranked medium in terms of ICT's skills and use. The result of the study shows that although ICT technology plays an inevitable role in teaching and learning process، it may also reduce the role of teachers in learning environment. According to the e-publishers under the study، the technical and economical factors are in better conditions as compared to cultural، educational، and political factors in educational electronic publications.
It was also observed that the ratio of computers per student in the mentioned smart schools is 11.