خلاصة:
آموزشوپرورش تاثیرگذارترین نهاد در هر کشور است که وظیفة درونی کردن ارزشها و پرورش انسانهای پویا و در حال رشد را به عهده دارد. جمهوری اسلامی ایران که بر پایة مبانی اعتقادی اسلام تاسیس شده است، وظیفه دارد از طریق نهادهای فرهنگی، باورها و اعتقادات اسلامی و ملی را به کودکان و نوجوانان آموزش دهد و ارزشها را در وجود آنان نهادینه سازد [موسوی نسب و همکاران،۱۳۹۱: ۱۶]. در این میان برنامة درسی چارچوبی برای تصمیمگیری فراهم میآورد که در قالب آن، با بحث از اهداف، محتوا، روشهای تدریس، ارزشیابی و نظایر آن، میتوان به تقویت شناختها، عواطف و عملکردهای ارزشی در دانشآموزان اقدام کرد [خسروی و باقری، ۱۳۸۷: ۸۱]. بهطور کلی، همة برنامههای درسی گزینشی از فرهنگ و ارزشهای فرهنگی جامعه را با خود دارند [روحانی و باقری، ۱۳۹۱: ۹۶]. در برخی برنامههای درسی نظیر تعلیمات اجتماعی، به دلیل ماهیت آنها، آموزش ارزشها، اخلاق و میراث فرهنگی، جایگاه ویژهای مییابند. در واقع غیرممکن است که بتوان از طریق برنامة درسی به موضوعات گوناگون محیطی و اجتماعی (جغرافیایی، تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی) پرداخت و توجهی به «ارزشها» نداشت [کاظمپور، غفاری، ۱۳۸۸: ۹۰].
ملخص الجهاز:
"حسن نجفی دانشجوی دکترای مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی عناصر برنامة درسی تعلیمات اجتماعی کدهای گزینشی استخراجی اهداف توجه به ارزشها به عنوان چتر فلسفی و مبانی اعتبار بخشی برنامة درسی تعلیمات اجتماعی فراهمسازی مقدمات طرح و ارائة اندیشههای نوین در حوزة آموزش ارزشها تعیین اهداف ارزشی مطابق با نیازهای دانشآموزان بهرهگیری از عنصر زیباییشناختی در تدوین اهداف ارزشی جهت تأثیرپذیری عمیق و مطلوب دانشآموزان تقویت توجه به آیندهنگری و شناخت نیازهای جدید آموزش برنامههای درسی در حوزة آموزش ارزشها توجه متوازن به حیطههای یادگیری (شناختی، عاطفی و روانی حرکتی) هنگام تدوین اهداف ارزشی سیاستگذاری مناسب در آموزش رسمی و غیررسمی برای تجلی رفتارهای ارزشی در دانشآموزان در نظر گرفتن همگرایی فطرت و ارزشها در اهداف جهانشمولی تعلیمات اجتماعی سیاستگذاری برای استفاده از درسهای میانرشتهای در حوزة آموزش ارزشها توجه به همگرایی چشماندازها و نظرگاههای علمی و فلسفی در قلمرو آموزش ارزشها تعیین اهداف برای گسترش و تعمیق فرهنگ پژوهش با موضوعیت رفتارهای ارزشی محتوا مفهومسازیهای مشترک با درسهای دیگر برای انتخاب محتوای ترویج دهنده رفتارهای ارزشی تدوین محتوا در راستای هدایت دانشآموزان به تفکر، تدبر و فعالیت در قلمرو ارزشها اشاره به منابع جانبی برای درونیسازی ارزشها در دانشآموزان برقراری ارتباط افقی و عمودی بین محتواهای درسی گوناگون در چارچوب آموزش ارزشها طراحی محتوای ارزشی در یک جامعة پیچیده اسلامی برای دانشآموزان در نظر گرفتن پیشفرضهای ارزشی در انتخاب محتوای آموزشی توجه به ارزشها در گزینش محتوای برنامة درسی فراهم آوردن زمینة تحقق خودآگاهی فردی در حیطة ارزشها با الهام از محتوای استاندارد پرهیز از عوامزدگی نظری و عملی در انتقال مفاهیم ارزشی به دانشآموزان تهیه و توزیع بستههای دانشافزایی با محوریت آموزش ارزشها جدول ۱ نتایج تحلیل نظرات متخصصان در مورد راهکارهای کیفی مؤثر بر آموزش ارزشها در برنامة درسی تعلیمات اجتماعی ایران پینوشتها 1."