خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه سبک های اسناد و ادراک دانش آموزان از شیوه های فرزندپروری والدین با پیشرفت تحصیلی آنهاست . نمونه تحقیق شامل ٤٠٣ نفر از دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر تهران است که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردید.انبدزار مورد استفاده در این پژوهش ، پرسشن امه سبک های اسناد کودکان سلیگمن (١٩٨٤) و پرسشنامه ادراک شیوه های فرزند پروری والدین مکلون و مرر(ل ١٩٨) و معدل چهار درس فارسی، علوم ، ریاضی و زبان انگلیسی است که به عنوان معیار پیشرفت تحصیلی به کار برد.ه رشودش تحقیق این پژوهش از نوع همبستگی است و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از همبستگی، رگرسیون چند متغیره و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سبک های اسناد با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد، به طوری که پیشرفت تحصیلی با مقیاس های کلی و درونی در موقعیت مثبت ، رابطه مثبت و با مقیاس کلی در موقعیت منفی رابطه منفی دارد.هم چنین ،ادراک دانش آموزان از شیوه های فرزند پروری والدین با پیشرفت تحصیلی آنها تفاوت وجود. دارد در پاسخ به سوال پژوهش مبنی بر مشخص کردن سهم متغیرها در پیش بینی پیشرفت تحصیلی، نتایج در سطح ٥طای درصد نشان داد که سبک های اسنادس،هم بیشرت ی در پیش بینی تحصیلی دانش آموزان دا.رنبددین ترتیب به نظر می رسد که با کمک به دانش آموزان در دستیابی به کسب اسناد مناسب ، پیشرفت تحصیلی بیشتریتوارن ا مدیر آن ها شاهد بود
ملخص الجهاز:
انبدزار مورد استفاده در این پژوهش ، پرسشن امه سبک های اسناد کودکان سلیگمن (١٩٨٤) و پرسشنامه ادراک شیوه های فرزند پروری والدین مکلون و مرر(ل ١٩٨) و معدل چهار درس فارسی، علوم ، ریاضی و زبان انگلیسی است که به عنوان معیار پیشرفت تحصیلی به کار برد.
به منظور بررسی سوال پژوهش مبنی بر مشخص نمودن سهم هریک از دو متغیر سبک های اسناد و ادراک از شیوه های فرزند پروری والدین در پیش بینی پیشرفت تحصیلی از تحلیل رگرسیون چند متغیری با روش گام به گام بهره گرفته شدکه نتایج آن در جدول (٥)ارائه شده است .
نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که بین سبک های اسناد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از نظر آماری رابطه معنادار وجود دارد.
یافته های این پژوهش با یافته های هاور و همکاران (٢٠٠٩) آبار و همکاران ( ٢٠٠٩) ، اسدی و همکاران (٢٠٠٦) مهرافروز( ١٣٧٨) ودودی مفید(١٣٨٨)ویسی (١٣٨٣)، استنبرک (١٣٩٣)، دارلینگ و مونتس (١٩٩٤)، علیزاده (١٣٨٠)، پل رین (٢٠٠٥) باقر پور ( ١٣٨٦)، همسو است این پژوهش ها نیز نشان دادند که شیوه های فرزند پرورش والدین خصوصا روش تربیت مقتدر دارای ارتباط مثبت با عملکرد دانش آموزان به ویژه پیشرفت تحصیلی است .
پس برای تعیین سهم سبک های اسناد و ادراک از شیوه های فرزند پروری والدین در پیش بینی نمره پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می توان از معادله پیش بین دو متغیر استفاده کرد.