خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش شناختی- رفتـاری بـر کـاهش اضـطراب و سـازگاری اجتمـاعی دانش آموزان دوم دبیرستان شهرستان چالوس انجام شده است . محقق در این مطالعه از روش پژوهش شبه تجربـی بـا طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه استفاده کرده است . ابزار تحقیـق ، پرسشـنامه اسـتاندارد شـده اضـطراب و سازگاری اجتماعی وایلند با مقیاس ٥ درجه ای لیکرت میباشد. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل ٢٧٤ دانـش آمـوز مقطع دوم دبیرستان شهرستان چالوس از ١٦ کلاس میباشد. و نمونه آماری از ٢ کلاس که هر کدام ٢٥ نفر بـه طـور گواه و آزمایش هستند، انتخاب شده اند. در تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و اسـتنباطی و آزمـون تحلیـل کوواریانس بهره گرفته شد. و با توجه به F بدست آمده (١٠/٦١١)، یافته هـا نشـان مـیدهنـد کـه آمـوزش شـناختی رفتاری بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان موثر است . و همچنین با توجـه بـه F بدسـت آمـده ٢٤/٨٣ یافتـه نشـان میدهند که آموزش شناختی رفتاری بر اضطراب دانش آموزان موثر میباشد.
ملخص الجهاز:
نتایج پژوهش هـا نشـان داد که روش حساسیت زدایی منظم و شناخت درمانگری باعث کاهش اضطراب امتحان و افزایش کارکرد تحصـیلی دانش آموزان میشود.
امیری و همکاران (١٣٨٤)، نیز اثر بخشی شیوه های گروه درمانی شناختی-رفتاری، آموزش مهارت های مطالعـه و روش تلفیقی را در کاهش اضطراب امتحان مقایسه کردند.
نتایج بررسی تاثیر مهارت های مقابله ای شناختی- رفتاری در اضطراب و سازگاری کودکان مبتلا به لکنـت زبـان توزنده جانی و همکاران (١٣٩٠) نشان داده است که آمـوزش مهـارت هـای مقابلـه ای شـناختی رفتـاری در کـاهش اضطراب و افزایش سازگاری با لکنت زبان در آزمودنیها موثر بوده است .
فرضیه های پژوهش ١- آموزش های شناختی رفتاری بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان مؤثر است .
٢- آموزش شناختی رفتاری بر اضطراب تحصیلی دانش آموزان مؤثر است .
جدول آنالیز کوواریانس (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول فوق حاکی از آن است که متغیر تصادفی بـا ضـریب ٢٤/٨٣١= F در سـطح p£٠٠١ معنـیدار است لذا با اطمینان ٠/٩٩ میتوان اذعان نمود کـه فـرض هـای Partolh=٢٠٣٤٦(P£y٠١,=٤٧٠١٢٤٨٣١/F آموزش شناختی – رفتاری بر اضطراب دانش آموزان مؤثر است .
در تحقیق الهیفر و همکاران ( ١٣٨٧)، نتایج نشان داد که تفاوت دو گروه معنیدار است و مشـاوره گروهی به روش عقلایی- عاطفی اضطراب امتحان دانش آموزان را کاهش میدهد.
پیشنهادات پژوهشی پیشنهادهای برگرفته از تحقیق به استناد یافته های حاصل از این پژوهش درباره بررسی اثربخشی آموزش شـناختی رفتاری بر کاهش اضطراب و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دوم دبیرستان شهرستان چالوس پیشنهادات زیـر ارائـه میگردد: - پژوهشگران آنی میتوانند این تحقیق را در سنین مختلف و مقاطع مختلف تحصیلی بررسی نمایند.