خلاصة:
هدف این مطالعه بررسی رابطهی بین سلامت روانی ـ اجتماعی با هویت ملی و دینی در بین دانشجویان دانشگاه یزد بوده است. این پژوهش با روش پیمایشی و به صورت مقطعی انجام شده است. دادههای این پژوهش از 346 نفر که به شیوهی نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، جمعآوری گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی دانشجویان با میزان هویت دینی رابطهی مثبت معنیداری دارد و نیز بین حمایت اجتماعی و هویت ملی رابطهی مثبت معنیداری وجود دارد، ولی بین حمایت اجتماعی و هویت دینی رابطهی معنیداری مشاهده نشده است؛ همچنین نتایج نشان داد که بین سلامت روانی با هویت ملی و هویت دینی رابطهی معنیداری وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی چندگانه برای پیشبینی هویت ملی، در مرحلهی اول متغیرهای اجتماعی ـ جمعیتشناختی توانستهاند 6/1 درصد از واریانس متغیر هویت ملی را تبیین نمایند؛ در مرحلهی دوم متغیر حمایت اجتماعی و سلامت روانی توانستند 0/4 درصد از واریانس هویت ملی را تبیین نمایند و نیز نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی چندگانه برای پیشبینی هویت دینی، در مرحلهی اول متغیرهای اجتماعی ـ جمعیتشناختی توانستهاند 8/5 درصد از متغیر هویت دینی را تبیین نمایند؛ در مرحلهی دوم متغیر حمایت اجتماعی و سلامت روانی توانستند 1/6 درصد از واریانس هویت دینی را تبیین نمایند. در مجموع 5/17 درصد از واریانس توسط این معادلهها تبیین شدند. این مطالعه تاثیر متغیرهای سلامت روانی و اجتماعی را بر هویت دینی و ملی دانشجویان مورد را ارزیابی قرار داده است. اهمیت متغیر سلامت روانی و سلامت اجتماعی در اثرگذاری و پیشبینی میزان هویت دینی و ملی دانشجویان در این پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفت؛ اما با توجه به مقدار واریانس تبیین شده میتوان نتیجه گرفت که از قدرت تبیین مناسبی برخوردار میباشند؛ ولی با توجه به مقدار واریانس تبیین نشده در پژوهشهای آتی باید به سایر متغیرهای اثرگذار توجه نمود.
ملخص الجهاز:
این مطالعه تأثیر متغیرهای سلامت روانی و اجتماعی را بر هویت دینی و ملی دانشجویان مورد را ارزیابی قرار داده است.
اهمیت متغیر سلامت روانی و سلامت اجتماعی در اثرگذاری و پیشبینی میزان هویت دینی و ملی دانشجویان در این پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفت؛ اما با توجه به مقدار واریانس تبیین شده میتوان نتیجه گرفت که از قدرت تبیین مناسبی برخوردار میباشند؛ ولی با توجه به مقدار واریانس تبیین نشده در پژوهشهای آتی باید به سایر متغیرهای اثرگذار توجه نمود.
لذا هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطهای بین سلامت روانی ـ اجتماعی با هویت دینی و ملی دانشجویان میباشد.
جوادزاده (1383)، در پژوهش خود تحت عنوان "بررسی هویت دینی و تفکر انتقادی و رابطهی این دو در بین دانشجویان 20 تا 22 ساله"، با روش کیفی انجام داد.
با بررسی یافتههای حاصل از پژوهشهای انجام شده میتوان دریافت که هر یک از این پژوهشها در عین داشتن نقاط قوت بر بعد خاصی از موضوع تأکید کردهاند در حالی که در این پژوهش به بررسی رابطهی بین سلامت روانی ـ اجتماعی با هویت ملی و دینی پرداخته شده است.
به منظور بررسی رابطهی بین پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی دانشجویان و میزان هویت ملی از آزمون تحلیل واریانس استفاده شده است.
به منظور بررسی رابطهی بین پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی مختلف دانشجویان و میزان هویت دینی از آزمون تحلیل واریانس استفاده شده است.
در این پژوهش رابطهی بین پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی و میزان هویت دینی مورد تأیید قرار گرفته است.