خلاصة:
به منظور بررسی جایگاه مدیریت دانش در دانشگاه شهید چمران و روابط ساده و چندگانهی آن با فرهنگ سازمانی دانشگاه، با انتخاب تصادفی و مشارکت 188 نفر از اعضای هیات علمی و 119 نفر از کارشناسان دانشگاه در تکمیل پرسشنامههای مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی، تحقیقی توصیفی - تحلیلی انجام شد. نتایج تحقیق دلالت دارند که مطلوبیت مدیریت دانش در سطح دانشگاه شهید چمران پایینتر از حد متوسط است و تفاوت میانگین نمرات آزمودنیها با شاخص مطلوب مفروض در این پژوهش، معنادار است. بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی و اکثر مولفههای آنها رابطهی معنادار و مثبتی مشاهده گردید. بر اساس تحلیل رگرسیون گام به گام مشخص شد که از بین مولفههای فرهنگ سازمانی، پنج مولفه، شامل حمایت مدیریت، هویت، کنترل، سازش با تعارض و ریسکپذیری دارای تاثیر معنادار بر مدیریت دانش هستند و این پنج مولفه روی هم قادرند 36 درصد از واریانس مدیریت دانش را پیشبینی نمایند. طبق نتایج، مولفهی درونیسازی میتواند به تنهایی 25 درصد از فرهنگ سازمانی دانشگاه را پیشبینی نماید.
ملخص الجهاز:
3- بین مؤلفههای مدیریت دانش بر اساس نظریهی نوناکا (اجتماعیشدن، برونیسازی، ترکیب و درونیسازی) با مؤلفههای فرهنگ سازمانی (ابتکار و خلاقیت 2 ، Robinz initiative & creative جهتدهی و هدایت 1 ، سیستم پاداش 2 ، یکپارچکی و وحدت 3 ، الگوی ارتباطات 4 ، سازش با تعارض 5 ، کنترل 6 ، حمایت مدیریت 7 ، هویت 8 و ریسکپذیری 9 ) رابطهی چندگانه وجود دارد.
جدول 2: پایایی پرسشنامههای تحقیق به تفکیک مقیاسهای فرعی آن مدیریت دانش فرهنگ سازمانی کل 92/0 کل 91/0 الگوی ارتباطات 64/0 ریسکپذیری 85/0 اجتماعیسازی 72/0 ابتکار و خلاقیت 58/0 سازش با تعارض 55/0 برونیسازی 72/0 جهتدهی و هدایت 56/0 کنترل 40/0 ترکیب 66/0 سیستم پاداش 33/0 حمایت مدیریت 82/0 درونیسازی 86/0 یکپارچگی و وحدت 48/0 هویت 54/0 ارائه و تحلیل نتایج برای بررسی فرضیهی نخست تحقیق مبنی بر این که بین وضعیت مدیریت دانش در دانشگاه شهید چمران اهواز با شاخص مطلوب تفاوت معنیدار وجود دارد: از آزمون تی یک گروهی و دو گروهی با شاخص مطلوب مفروض تحقیق (5/3=T-value) استفاده شد.
تأثیر سایر مؤلفههای مدیریت دانش بر فرهنگ سازمانی معنیدار نبوده است؛ فقط مؤلفهی درونیسازی قادر است به میزان 18 درصد از واریانس مؤلفهی ابتکار و خلاقیت را پیشبینی نماید و با توجه به ضریب بتا (43/0=β) ملاحظه میشود که مؤلفهی درونیسازی تأثیر زیادی بر مؤلفهی ابتکار و خلاقیت اعضای هیأت علمی و کارشناسان دانشگاه شهید چمران دارد.