خلاصة:
چکیده امروزه، عوامل متعددی وجود دارند که باعث شدهاند تا نوآوری اجتماعی بهصورت برجسته از سوی جامعه رهبران، مدیران کلان، تصمیمسازان و تصمیمگیران، مراکز علمی و دانشگاهی و حتی سازمانهایی با مأموریتهای اجتماعی مورد توجه قرار گیرد. ازاینرو مدلهای مختلفی برای آن ارائه شده است. مقاله حاضر در تلاش است تا با استفاده از روش فراترکیب، یافتههای مطالعات صورت گرفته در این خصوص را بهصورت نظامند بررسی کرده و براساس فرایند شکلگیری و دستاورد خروجی، به تحلیل آنها بپردازد. برای این منظور، با مراجعه به اسناد و مدارک معتبر قابلدسترس در سایتهای الکترونیکی «گوگل»، «اسکوپوس» و «تپ سی» در بازه زمانی 2000 تا 2015، از میان انبوه مقالات اولیه، تعداد 30 مقاله مناسب شناسایی شدند. بهمنظور تحلیل مقالات منتخب، مفاهیم تشکیلدهنده، ابعاد و مؤلفههای تأثیرگذار، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. در ادامه بهمنظور اعتبارسنجی مفاهیم استخراج شده، از روش پانل دلفی با حضور تعدادی از صاحبنظران و خبرگان استفاده شد. در پایان، یافتههای پژوهش در قالب 4 گزاره، شامل «مسئله اجتماعی»، «چرخه تولید ایده»، «چرخه پیادهسازی» و «محصول» ارائه شد.
ملخص الجهاز:
با این حال نوآوری فرایندها، به عنوان نمونه شکل جدید تولید که میتواند باعث صرفه جویی در منابع شود و یـا نـوآوری در بـازار به عنوان نمونه بازار جدید برای راهحل های اجتماعی به عنوان محصول نـوآوری بـسیار مهم هستند (٢٠١٠ ,Osburg and Schmidpeter).
Hamalainen and Heiskala جدول ٢- ترکیب انواع نوآوریها براساس دیدگاه شومپیتر و بیانیه اسلو (Hochgerner, 2012) ٤ نوع اصلی نوآوری (OECD/EUROSTAT, 2005) ٥ نوع از شاخص های جدید تولید (شومپیتر، (1912 نوآوری محصول تولید محصولات بهتر یا جدید نوآوری فرایند به کارگیری روشهای نو در تولید نوآوری بازاریابی ایجاد بازارهای جدید نوآوری سازمان منابع جدید مواد اولیه ی سازماندهی مجدد بازار / والبردا و همکاران در یک مطالعه و بر مبنای نقش دانـش ، بـه مقایـسه نـوآوری اجتماعی و فنی پرداخته اند.
1. Meta study مشخص کردن هدف مطالعۀ نظاممند ادبیات (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به اینکه نوآوری اجتماعی گستره وسیعی از مفاهیم را با توجه به مقتضیات مختلف اجتماعی ، اقتصادی ، سنت های فرهنگی و نظایر آن، دربرمیگیرد Grice, Davies and Norman, 2012; Hahn and Andor, 2013; Poll and Ville, ) ٢٠٠٩) لذا پس از مشخص کردن هدف، افزون بر مطالعات مجامع و بنیادهای بین المللی و جهانی همانند سازمان ملل ، سازمان جهانی توسعه و همکاری اقتصادی و مرکز تبادل نوآوری اجتماعی، همه پژوهش ها و فعالیت های قابل دسترسی از طریق سایت الکترونیکی «گوگل »، «اسکوپوس» و «تپ سی» با محوریت کلید واژههای مرتبط با موضوع جست وجو شد و نتایج جستارگری موردمطالعه قرار گرفت .
Université du Québec en Outaouais (UQO) and Alliance de recherche université-communauté Innovation sociale et développement des communautés (ARUC-ISDC), consulted on-line http://www.