خلاصة:
هدف : هدف پژوهش تعیین میزان رضایت استفاده کنندگان از خدمات کتابخانه مرکزی شرکت ملی گاز ایران است . روش : روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است . روش نمونه گیری ، تصادفی ساده بوده ، تعداد ٨٨ پرسشنامه بین اعضای کتابخانه مرکزی شرکت ملی گاز ایران توزیع شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تحلیل شد و آزمون آماری مورد استفاده آزمون t بود. یافته ها: سطح رضایت کاربران در بعد امکانات فیزیکی و رفاهی کتابخانه مرکزی شرکت ملی گاز ایران بین بالا و بسیاربالا، در بعد انواع منابع اطلاعاتی در سطح متوسط ، در بعد خدمات کتابخانه در سطح بین متوسط و بالا و در بعد ویژگی های کارکنان کتابخانه ، در سطح بالاست . در مجموع ، رضایت کلی کاربران از کتابخانه مرکزی شرکت ملی گاز ایران ، در سطح بین متوسط و بالا ارزیابی شده است . نتیجه گیری : در پایش میزان رضایت کاربران کتابخانه مرکزی شرکت ملی گاز ایران ، بیشترین سطح رضایت مربوط به شاخص های فضا، هوا، نور، نظافت ، فضای ساکت و آرام برای فعالیت های فردی ، علاقه و تمایل و آمادگی کارکنان به راهنمایی و پاسخگویی به سوالات ، برخورد و رفتار مناسب کارکنان ، در دسترس بودن کارکنان هنگام نیاز و حوصله کارکنان در آموزش استفاده از منابع مرجع کتابخانه با کسب سطح رضایت بین بالا و بسیاربالا (بالاتر از ٤) است . کمترین میزان رضایت مربوط به شاخص های نشریات لاتین ، لوح های فشرده آموزشی و بانک های اطلاعاتی با کسب سطح رضایت بین پایین و متوسط (بین ٢ و٣) است . با توجه به نتایج حاصل شده پیشنهادهایی جهت بهبود عملکرد کتابخانه مورد نظر ارائه شد.
ملخص الجهاز:
شاخص های میانگین و انحراف معیار و نتایج آزمون t جهت تعیین سطح رضایت کاربران در بعد امکانات فیزیکی و رفاهی (رجوع شود به تصویر صفحه) فرض های قابل طرح برای این آزمون در مورد سؤالات مختلف مطروحه در پرسشنامه ، عبارتند از: H٠ : از نظر کل نمونه اخذ شده ، میانگین نمرات سؤال i ام بزرگتر یا مساوی ٤ است .
شاخص های میانگین و انحراف معیار و نتایج آزمون t جهت تعیین سطح رضایت کاربران در بعد انواع منابع اطلاعاتی (رجوع شود به تصویر صفحه) فرض های قابل طرح برای این آزمون در مورد سؤالات مطروحه در پرسشنامه ، عبارتند از: H٠ : از نظر کل نمونه اخذ شده ، میانگین نمرات سؤال i ام مساوی ٤ است .
شاخص های میانگین و انحراف معیار و نتایج آزمون t جهت تعیین سطح رضایت کاربران در بعد ویژگی های کارکنان کتابخانه (رجوع شود به تصویر صفحه) فرض های قابل طرح برای این آزمون در مورد سؤالات مطروحه در پرسشنامه ، عبارتند از: H٠ : از نظر کل نمونه اخذ شده ، میانگین نمرات سؤال i ام بزرگتر یا مساوی ٤ است .
با توجه به نتایج حاصل از بررسی میزان رضایت استفاده کنندگان از خدمات کتابخانه مرکزی شرکت ملی گاز ایران ، پیشنهادهای زیر جهت بهبود عملکرد کتابخانه مزبور ارائه می شود: • اشتراک نشریات لاتین در زمینه های تخصصی (نفت ، گاز و پتروشیمی )؛ • فراهم آوری تعداد بیشتری از استانداردها، گزارش های تحقیقاتی و نشریات فارسی ؛ • اشتراک تعداد بیشتری از پایگاه های اطلاعاتی تخصصی مورد نیاز کاربران ؛ • ارتقای خدمات مربوط به دسترس پذیرساختن اطلاعات به صورت مجازی و از راه دور؛ • ارتقای خدمات مربوط به تکثیر منابع در محل کتابخانه ؛ • افزایش علائم و راهنمای مربوط به نحوه استفاده از مجموعه کتابخانه ؛ • ارائه لوح های فشرده آموزشی مطابق با نیازهای اطلاعاتی کاربران کتابخانه و نیروهای تازه استخدام سازمان .