خلاصة:
انتقال کلام هدفمند خداوندبا علوم و فنون متفاوتی در قرآن نمود مییابد.یکی از فنون برجستة ادبی، «معناشناسی واژگانی» است. از آنجا که واژگان قرآنی نقش اصلی را در آیه دارند و معنا را گسترش میدهند، بررسی این اسلوب ضرورت مییابد. مقالة حاضر با هدف بررسی معناشناسی درزمانی واژگان قرآن در تفسیر المیزان و به روش توصیفیـ تحلیلی با رویکرد قرآنی، تغییرات پدید آمده در واژگان قرآن را بررسی و در انتها بدین نتیجه دست مییابد که تغییراتی در معنای واژگان قبل از نزول و بعد از نزول حاصل شده است، بهگونهای که بعضی واژگان قرآن، قبل از نزول معنای متفاوتی داشتند، اما در زمان نزول، هر یک دچار غرابت، قبض مفهومی، بسط مفهومی و... شدهاند. همچنین تغییرهای معنایی بعد از نزول در واژگان به وجود آمده است؛ از جمله، کاربرد برخی مفردات قرآن با کاربرد آن نزد متشرعه متفاوت است. بررسی متن المیزان نشان میدهد که علامه در بررسی لغوی کلمات، عمدتا به مفردات راغب و تفسیر مجمعالبیان و کشاف اعتماد کرده است. همچنین او بهگونهای ضابطهمند، بر اساس مبانی و قواعد ویژهای به بیان معانی مفردات قرآن پرداخته است.
ملخص الجهاز:
مقالۀ حاضـر با هدف بررسی معناشناسی درزمانی واژگان قرآن در تفسیر المیزان و بـه روش توصـیفیـ تحلیلی با رویکرد قرآنی، تغییرات پدید آمده در واژگان قرآن را بررسـی و در انتهـا بـدین نتیجه دست مییابد که تغییراتی در معنای واژگان قبل از نزول و بعد از نزول حاصل شده است ، به گونه ای که بعضی واژگان قرآن ، قبل از نزول معنای متفاوتی داشتند، اما در زمـان نزول ، هر یک دچار غرابت ، قبض مفهومی، بسط مفهومی و...
تحول معنایی الفاظ بدین معناست که هر لفظی محدود به معنای وضعی خود نمـیشـود، بلکه در روند تاریخی، دچار تحول و تحول معنایی میشود و این تحول در معنا به صورت هـای مختلفی بروز و ظهور میکند؛ بدین معنا که یا بر تعداد مدلول های واژه افـزوده ، و یـا از تعـداد آنها کاسته شده است .
در تبیین کاربرد قرآنی واژة فسق نیز میتوان به نمونه هایی از استعمال این واژه در قالب های مختلف اسمی و فعلی اشاره کرد: در آیـۀ ﴿ألم یأن للذین آمنوا أن تخشع قلوبهم لذکر الله وما نزل مـن الحـق ولـا یکونوا کالذین أوتوا الکتاب من قبل فطال علیهم الأمد فقست قلوبهم وکثیـر مـنهم فاسقون ﴾ (الحدید/١٦)، علامه فاسق را به معنای نداشتن خشوع در مقابل حق و قرآن و نیـز خروج از عبودیت حق را فسق نامیده است (ر.
این روش هماهنگ با همان قاعـده ای اسـت کـه علامه برای کشف معانی مفردات قرآن اختیار کرده است .