خلاصة:
هدف از اجرای این پژوهش تعیین اثربخشی بازی مشترک مادر - کودک بر علائم اختلال کمبود توجه / بیش فعالی در دانشآموزان پسر دوره ابتدایی شهر اصفهان بود. بر این اساس، در قالب یک مطالعه نیمه تجربی همراه با گروه کنترل و با ارزیابی بهصورت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، تعداد 32 دانشآموز پسر دارای نمره بالا در دسته مقیاسهای اختلالات رفتار ایذایی CSI-4 از مدارس ابتدایی شهر اصفهان به شیوه در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی به گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند (16=n2=n1). آزمودنیهای گروه آزمایش یک دوره هشت جلسهای بهصورت هفتگی با مشارکت مادران و بازی با کودک دریافت کردند، درحالیکه آزمودنیهای گروه کنترل در لیست انتظار مداخله قرار گرفتند. آزمودنیهای دو گروه با استفاده از فرم والد چکلیست مرضی کودکان (CSI-4) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که ارائه مداخله بازی مشترک مادر - کودک باعث کاهش 9/57% علائم کمبود توجه و کاهش 2/28% علائم بیشفعالی و کاهش 55% علائم نوع مرکب این اختلال در پسآزمون میشود (05/0p
ملخص الجهاز:
نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که ارائه مداخله بازی مشترک مادر - کودک باعث کاهش ٥٧/٩% علائم کمبود توجه و کاهش ٢٨/٢% علائم بیش فعالی و کاهش ٥٥% علائم نوع مرکب این اختلال در پس آزمون میشود (٠٠٥>p).
بر اساس یافته های این پژوهش میتوان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبنی بر آموزش بازی مشترک مادر - کودک در کاهش علائم کمبود توجه و بیش فعالی مؤثر بوده است و با استفاده از این روش مداخله ای، ضمن کاهش شدت علائم بیش فعالی - کمبود توجه ، میتوان در جهت بهبود رابطه مادر و کودک بیش فعال و جلوگیری از تبدیل این اختلال به سایر اختلالات رفتاری استفاده کرد.
فرضیه های این پژوهش عبارت بودند از: ١- بازی مشترک مادر – کودک باعث کاهش نشانه های کمبود توجه در دانش آموزان پسر دوره ابتدایی در مراحل پس آزمون و پیگیری میشود.
٣- بازی مشترک مادر - کودک باعث کاهش علائم نوع مرکب بیش فعالی / کمبود توجه در دانش آموزان پسر دوره ابتدایی در مراحل پس آزمون و پیگیری میشود.
/ / بحث و نتیجه گیری هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش بازی مشترک مادر کودک برشدت علائم کمبود توجه و بیش فعالی در دانش آموزان پسر دارای مشکلات رفتاری شهر اصفهان بود.
نتایج نشان داد آموزش بازی مشترک مادر – کودک باعث کاهش علائم کمبود توجه و بیش فعالی در آزمودنیها در مرحله پس آزمون و پیگیری شد.
بر این اساس ، در این پژوهش اثربخشی بازی مشترک مادر – کودک را برشدت علائم کمبود توجه و بیش فعالی در دانش آموزان پسر مورد بررسی قرار گرفت .