خلاصة:
عبدالحمید جودة السحار نویسنده معاصر مصری، از جمله نویسندگانی است که در داستاننویسی معاصر عربی، رویکردی متعهدانه در پیش گرفتهاست. داستان کوتاه «وسوسة الشیطان» از مجموعه داستان «همزات الشیطان» از برجستهترین داستانهای او در این زمینه است. در این داستان، چالشهای درونی یک انسان در قالبی هنری، به خوبی بازتاب یافته است. این پژوهش با روش تحلیلی – توصیفی، میزان موفقیت نویسنده، در به کارگیری تکنیکهای داستاننویسی نوین در این اثر را بررسی نموده است. یافتههای این مقاله نشان میدهد که جودة السحار، در ایجاد پیوند میان محتوای داستان و فرم آن، ابتکار به خرج داده است، او در این داستان، ضد قهرمان را با ظاهری آراسته، به جای قهرمان نشانده تا با تحریک مخاطب، رویکردی انتقادی در ذهن وی پدید آورد. نویسنده برای تحقق این هدف، از شگردها و تکنیکهای داستاننویسی معاصر مانند: «فاصلهگذاری» و «افق انتظارات» به خوبی استفاده نموده است. وی علاوه بر آن، به تناسب محتوای داستان، بینامتنی قرآنی را به شکلی زیبا به کارگرفته است و هنر او در این زمینه، آن است که با تأسی از داستان حضرت یوسف در قرآن کریم، صحنههای غیر اخلاقی را در داستان خود برجسته و جذاب ننموده است، بلکه آن را در قالب چالشی میان «نفس اماره» و «نفس لوامه» و در فضای وجدانی یک انسان تبیین نموده است. واژههای کلیدی: داستان معاصر عربی، جودة السحار، وسوسة الشیطان، تکنیکهای داستاننویسی
The contemporary Egyptian writer، Abd Al-Hamid Judeh Al-Sahar، is amongst the fiction writers who follow a committed approach in contemporary Arabic narrative writing. The short story "Vasvasa-Al-Shaitan'"(Devil Temptation) which is included in his story collection "Hamazat-Al-Shaitan" is one of his most prominent works which reflects his commitment. Following a dramatic pattern، the writer clearly portrays the inherent challenges of a human being in this short story. Working within a descriptive analytical framework، the present research is an attempt to investigate the writer's success in employing contemporary narrative techniques. The findings of this study indicate that the writer has been quiet innovative in establishing a link between form and content. The antihero، who has a good appearance، has the role of hero in the story. This role substitution provokes the reader، and consequently، initiates critical thinking in his/her mind. To achieve this goal، the writer has successfully employed the contemporary narrative techniques like 'spacing' and 'horizon of expectations'. In addition، the writer uses appropriate Quranic intertextual elements to add to the aesthetic value of the work. The significance of this achievement is related to the fact that the writer follows the story telling pattern of Quran in narrating the story of Joseph. Instead of highlighting the immoral scenes، he tries to portray them in the form of a challenge between the two opposite forces: 'nafs-e ammare' (the tempter force) and 'nafs-e lavvameh' (the regretful force) within the atmosphere of the conscience of a human being.