خلاصة:
تحقیق حاضر به دنبال بررسی نقش مولفه های سرمایه اجتماعی در رضایتمندی گردشگران بوده است که جهت نیل به این هدف مفهوم سرمایه اجتماعی بر اساس سه شاخص شناختی، ساختاری و ارتباطی مورد سنجش قرار داده شده است؛ به نحوی که اثرات هر کدام از شاخصهای فوق بر شاخص های رضایتمندی گردشگران (کالبدی- فضایی، عملکردی- ساختاری و محتوایی) مورد سنجش قرار گرفته است. روش تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی است. تعداد 384 پرسشنامه در میان گردشگران در سطح شهر ماسوله تکمیل شده است. به منظور تحلیل سطح رضایتمندی گردشگران از روش همبستگی کانونی و آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج تحقیق گویای این است که در بین ابعاد سرمایه اجتماعی، بعد شناختی دارای بهترین عملکرد از سوی گردشگران است و همچنین بیشترین میزان رضایت گردشگران را نیز بعد محتوایی (شامل مسائل اجتماعی و فرهنگ مردم ماسوله) به خود اختصاص داده است. پس از سنجش جداگانه ی مولفه های مفاهیم سرمایه اجتماعی و رضایتمندی گردشگران، جهت بررسی بیشترین تاثیرگذاری هر یک از ابعاد سرمایه اجتماعی (شناختی، ساختاری و ارتباطی) به عنوان متغیر مستقل، بر روی ابعاد مختلف رضایتمندی گردشگران (کالبدی-فضایی، عملکردی-ساختاری، محتوایی-اجتماعی-فرهنگی)؛ مشاهده شده است که اگر چه بعد شناختی سرمایه اجتماعی بر رضایتمندی گردشگران تاثیر معنادار دارد اما بر عامل کالبدی-فضایی آن تاثیر معناداری ندارد؛ به عبارتی، بعد شناختی بر ابعاد عملکردی–ساختاری و محتوایی (اجتماعی – فرهنگی) تاثیر معنادار دارد و ابعاد ارتباطی و ساختاری نیز بر تمام ابعاد رضایتمندی تاثیر معنادار دارند. اما بیشترین اثرگذاری جزئی با توجه به درصد واریانس تبیین شده توسط اثر بعد شناختی سرمایه اجتماعی بر بعد محتوایی (اجتماعی فرهنگی) رضایتمندی است.
The present study seeks to examine role of social capital in satisfaction of tourists. To achieve this objective, the concept of social capital based on three indicators has been evaluated: perceptions, structural and communicative. So that the effects of each of the listed indicators on tourists satisfaction index (physical-spatial, functional-structural and content) were evaluated. The research method is descriptive and analytical type. 384 questionnaires were completed among tourists in the town of Masoule. To evaluate the satisfaction level of tourists, canonical correlation and Friedman test method is used. The results indicate that in the dimensions of social capital, cognitive component has the best performance from the tourists. Content components are allocated to the greatest satisfaction of tourists (including social and cultural issues of the Masoule people). After evaluating each element of concepts of social capital and satisfaction of tourists, Most effectiveness of each one of the components of social capital(perceptions, structural and communicative) as an independent variable on tourist's satisfaction(Physical-spatial, functional-structural, content, socio-cultural) was evaluated. It is observed that although the cognitive component of social capital has a significant impact on tourists satisfaction but it has not a significant impact on the physical-spatial factors. In other words, the cognitive component has significant impact on structural- functional aspects and content components (socio-cultural) and communicative- structural components have also significant impact on satisfaction. But the most impressive according to the percentage of variance explained by the effect of cognitive component of social capital on the content component (social-cultural) is satisfaction.
ملخص الجهاز:
بنابراين سوالات مد نظر اين پژوهش عبارت است از: ١- کدام يک از ابعاد سرمايه اجتماعي اعم از الف - سرمايه اجتماعي شناختي (زبان و کدهاي مشترک، حکايات مشترک)، ب - سرمايه اجتماعي ساختاري (اعتماد، هنجار، الزام ، هويت )، ج - سرمايه اجتماعي ارتباطي (مشارکت ، روابط شبکه اي، سازمان مناسب ، سازمان اجتماعي انطباق پذير) بهترين عملکرد را از جانب گردشگران کسب نموده است ؟ ٢- کدام يک از ابعاد رضايتمندي گردشگران اعم از الف - کالبدي- فضايي (تسهيلات ، فضا و بنا و کيفيت ، دسترسي و حمل و نقل ، فضاي عمومي و سبز ،مديريت و نگه داري) ب - عملکردي - ساختاري (خدمات رفاهي- اجتماعي، تفريحي، تجاري و هزينه هاي معقول و حمل و نقل )، ج - محتوايي – اجتماعي فرهنگي- (سلامت محيطي، مردم و روابط اجتماعي، احساس تعلق به محيط ، امنيت ) بيشترين ميزان رضايت گردشگران را فراهم آورده است ؟ ٣- کدام يک از ابعاد سرمايه اجتماعي (شناختي، ساختاري و ارتباطي)، - به عنوان متغير مستقل - ، بيشترين تاثير را بر روي ابعاد مختلف رضايتمندي گردشگران (کالبدي-فضايي، عملکردي-ساختاري، محتوايي-اجتماعي-فرهنگي) داشته است ؟ ادبيات نظري پيشينه ي تحقيق طبق بررسيهاي انجام شده از ميان پژوهش هاي صورت گرفته به تحقيق قابل دسترسي که بطور مشخص نقش مولفه هاي سرمايه اجتماعي را در رضايتمندي گردشگران بررسي کرده باشد، برنخورديم .