خلاصة:
در این مقاله با هدف شناسایی موانع و مشکلات پیشاروی صداو سیما درراه اجرای استراتژی و اهداف راهبردی، شناخت ساختار وضع موجود، سازمان ، شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمان صدا و سیما و در نهایت ارائه الگوی مناسب ساختار سازمانی برای سازمان صدا و سیما جهت اجرای استراتژی و اهداف راهبردی انجام گرفته است . با حضور وسایل ارتباطی مختلف نظیر ماهواره و اینترنت ، تغییرات اجتماعی، تهدید جایگاه صدا و سیما ، ایفای نقش ترویج ، پاسداری ، توسعه ، تبیین و تشریح جامعیت و برتری دین اسلام و مبانی انقلاب اسلامی و تبیین و تشریح اندیشه های امام خمینی (ره ) حکومت دینی و اصل ولایت فقیه ضرورت ایجاد ساختار سازمانی متناسب با استراتژی جدیدی برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران احساس می شود. موفقیت استراتژی سازمان زمانی افزایش می یابد که ساختار با استراتژی سازگار باشد استراتژی با گذشت زمان تغییر می کند ، از این رو ساختار نیز تغییر خواهد کرد برای همین منظور محقق سعی نموده است تا تناسب ساختار سازمانی صدا و سیما را با اهداف استراتژی با تاکید بر پیچیدگی ، رسمیت و تمرکز مورد مداقه و بررسی قرار دهد و به این سوال پاسخ گوید که آیا بین ساختار سازمانی صداو سیما و اهداف راهبردی آن تناسب وجود دارد. 1 بنابراین اینکه بین ساختار سازمانی صدا و سیما و اهداف راهبردی تناسب وجود دارد یا خیر به عنوان فرضیه مقاله مطرح گردیده است . این پژوهش از حیث روش تحقیق پژوهش توصیفی (پیمایشی) است و از حیث هدف کاربردی می باشد لذا باتوجه به موضوع پژوهش سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می تواند از نتایج این پژوهش بهره برداری و نتیجه گیری نماید. نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش انجام شده نشان داد که ، تمرکز شدید و رسمیت بالایی در سازمان صدا و سیما وجود دارد که این موضوع می تواند بیانگر حساسیت بالای ماموریت این رسانه مهم از دیدگاه مدیران و مسئولین محترم باشد. به نظر می رسد مسئولین می کوشند که پیچیدگی و درهم تنیدگی را از این رسانه ملی دور نمایند تا عملکرد صدا و سیما از شفافیت لازم و کافی برخوردار گردد.
ملخص الجهاز:
"موفقیت استراتژی سازمان زمانی افزایش می یابد که ساختار با استراتژی سازگار باشد استراتژی با گذشت زمان تغییر می کند ، از این رو ساختار نیز تغییر خواهد کرد برای همین منظور محقق سعی نموده است تا تناسب ساختار سازمانی صدا و سیما را با اهداف استراتژی با تاکید بر پیچیدگی ، رسمیت و تمرکز مورد مداقه و بررسی قرار دهد و به این سوال پاسخ گوید که آیا بین ساختار سازمانی صداو سیما و اهداف راهبردی آن تناسب وجود دارد.
در این تحقیق با توجه به نتایج فرضیه اول تا سوم معنادار بودن کا اسکوئر محاسبه شده بیانگر این موضوع می باشد که پیچیدگی در ساختار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با رسمیت و تمرکز از درجه اهمیت کمتری برخوردار بوده و سازمان به شدت رسمی بوده و مدیران باید اکثر فعالیت خودرا در چارچوب استانداردهای تعیین شده به انجام برسانند علی رغم اینکه از نظر جغرافیایی سازمان دارای واحد های زیادی می باشد با این وجود تمام تصمیمات عمده اساسی و بنیادی تصمیم گیری توسط مدیران ارشد سازمانی اخذ شده و اختیارات مدیران میانی و عملیاتی بسیار محدود می باشد.
لازم است در مورد کاهش رسمیت و تمرکز نیز به نحوی عمل کنند که هم موجب افزایش خلاقیت و نوآوری در مدیران گردد و هم قدرت انعطاف پذیری سازمان در مواجهه با رویدادهای رسانه جدید افزایش یابد لذا با رفع نقیصه های مذکور ساختار سازمانی سازمان فعلی (ساختار وظیفه ای) صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، ساختاری مناسب برای اجرای اهداف استراتژیک سازمان می باشد."