خلاصة:
ایجاد وحدت و یکپارچگی ملی یکی از مسائل مهمی است که جوامع دارای تعدد و تنوع فرهنگـی بـا آن روبرو هستند. کشور ما ایران از جمله کشورهایی است که به این مسئله دچـار اسـت . ویژگـیهـای دنیـای جدید از جمله جهانی شدن ، حاکمیت فراملی، جنبش های فرامـرزی و بسـیاری دیگـر از عوامـل اثرگـذار بحث وحدت و انسجام ملی را به مخاطره انداخته است . بحث و بررسی پیرامون چـالش هـا و آسـیب هـای همبستگی و اتحاد ملی از جمله مسائلی است که پرداختن به آن ضروری مینماید. اساسا دخالت بیگانگان و تصمیمات نظام سیاسی از مهم ترین عـواملی اسـت کـه اتحـاد و یکپـارچگی را تحـت تـاثیر خـود قـرار میدهد. سیاست دولت ها به عنوان زمینه و بستر میتواند طیفی از همبسـتگی و همزیسـتی تـا افتـراق را بـه همراه داشته باشد. به نظر نگارنده احساسی که در اقوام و گروه های فرهنگی مختلـف مبنـی بـر جـدایی از دولت مرکزی ایجاد میشود متاثر از تصمیم گیریهـا، توزیـع منـابع و ارزش هـا و تقسـیم بنـدیهـای نظـام سیاسی است . این اقدامات به احساس بیعدالتی، نابرابری و تبعیض در اذهان اقلیت ها دامن میزند و آنهـا را برای احقاق مطالبات خود تحریک میکند. بنابراین تصمیم گیری و مدیریت صحیح در برنامه ریزیها و راهبردها میتواند مانع پیدایش چنین احساسی که پیامدهای ناخوشایندی برای نظام سیاسی دارند بشود. در طول تاریخ کشورمان ایران علیرغم فراز و نشیب هایی که سیاست دولت ها به خود دیده است ما همچنان نوعی وحدت و یکپارچگی عمومی را شاهدیم که در این مقال به طور مجمل به آن خواهیم پرداخت .
ملخص الجهاز:
") و تـدارک سازوکارهای لازم در این زمینه ؛ ١٢ـ هشیاری درباره ی خروج بی ضابطه ی سرمایه های فرهنگی کشور و پیش بینی راهکارهای ارتقای منزلت این گونه سرمای ها در حوزه ی داخلی و معرفی آنها به حوزه های فرام لی ج هت آ شنا ساختن آ نان با فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و تأثیرگذاری در فرهنگ جهانی ؛ ١٣ـ زدودن عنصر خشونت و برخوردهای غیرفرهنگی با صاحب نظران فرهنگ و هنر؛ ١۴ـ دخا لت دادن صاحب ن ظران فرهنگ و هنر در عرصه تصمیم گیریهای فرهنگی کشور؛ ١۵ـ تفک یک کارکرد های حوز های فرهن گی و تمایزبخشی آن نسبت به مقولات تبلیغی ؛ ١۶ـ ا یجاد تنا سب و توازن در اع طای ت سهیلات برای حوزه های مختلف فرهنگی و اجتناب از فر به نمودن یک حوزه به هزینه ی تضعیف سایر حوزه ها؛ ١٧ـ ضرورت شناخت مخاطبان ، مشتریان و بهره وران حوزه فرهنگ و هنر؛ ١٨ـ ارزیابی و نقد عملکرد های فرهنگی کشور در حوزه ی هدف گذاری، سیاست گذاری و اجرا؛ ١٩ـ تو جه به اب عاد م عرفتی مح صولات فرهن گی و هنـری و رجحـان آن نسـبت بـه ابعـاد عـاطفی و زودگذر و مقطعی ؛ ٢٠ـ تنا سب تول ید ان بوه فرهن گی با م یزان مخاطبان و مشتریان آن ؛ ٢١ـ رفع تبعیض از دریافت کنندگان تسهیلات مادی و معنوی در حوزه فرهنگی و هنر؛ ٢٢ـ تقویت احساس عمومی صاحبان فرهنگ و هنر مبنی بر ای که دولت کمترین دخالت را در تولیدات فرهن گی و ه نری می نما ید و صرفا ن سبت به آن نظارت کلی و عمومی دارد."