خلاصة:
تصادفات یکی از معضلات سیستم های حمل و نقل، جاده ای است. در این گونه حوادث دلخراش همواره چهار عامل انسان، وسیله ی نقلیه، جاده و محیط دخالت دارند. در بین عوامل محیطی، عامل اقلیم و پدیده های مرتبط با آن جزو تاثیرگذارترین عوامل است. هر چند این پدیده ها اجتناب ناپذیر و در مواردی خارج از توان و اختیار انسان هستند، ولی تاثیر بعضی از آنها را با اعمال روشهایی در طراحی راه و برخی دیگر را با حضور به موقع عوامل راهداری در محل، می توان به حداقل رساند.در این تحقیق، به منظور بررسی تاثیر پارامترهای اقلیمی بر ایمنی حمل و نقل، ابتدا آستانه های بحرانی مسیر سنندج- همدان به عنوان یک مقاله ی موردی مشخص و سپس تصادفات این مسیر در ماههای سرد سال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها عبارت اند از: 1. خطرناکترین ماه از لحاظ وزش تندبادها(سرعت بیش از 10 متر بر ثانیه) در مسیر سنندج- همدان ماه اسفند می باشد؛ 2. از لحاظ دید کمتر از 1000 متر(مه)، یخبندان و ریزش برف، دی ماه جزو خطرناک ترین ماهها به شمار می رود؛ 3. بیشترین تصادفات و شرایط ناپایدار جوی در شرایط ابری بوده است؛ 4. اسفندماه با 4/22 درصد تصادفات، بیشترین تصادفات را به خود اختصاص داده است؛ 5. پرتصادف ترین جاده ی سنندج- همدان، قطعه ی 1 تا 5 کیلومتری از مبدا سنندج می باشد.
ملخص الجهاز:
در این تحقیق ، به منظور بررسی تأثیر پارامترهای اقلیمی بر ایمنـی حمـل و نقـل ، ابتـدا آسـتانه هـای بحرانی مسیر سنندج - همدان به عنوان یک مقاله ی موردی مشخص و سـپس تـصادفات ایـن مـسیر در ماههای سرد سال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
او در ایـن تحقیق محور فیروزکوه - ساری را به عنوان مطالعه ی موردی خود برگزید و پس از تـشکیل پایگـاه اطلاعـات تصادفات و شرایط ساعتی هرکدام از پدیده های اقلیمی به تجزیه و تحلیل روابط بین این پدیـده هـا پرداخـت و نتایجی به شرح زیر به دست آمد: بهمن ماه دارای بیشترین تعداد روزهای یخبندان است که در طول دوره ی مورد مطالعه (٧٤-١٣٧٢) ١١٥فقره تصادف داشته است ، که از این نظر بیشترین فراوانی تصادفات را دارا بوده است .
مواد و داده های تحقیق در این تحقیق به منظور بررسی تأثیر پارامترهای اقلیمی بر ایمنی حمل و نقل ، ابتدا آستانه های بحرانـی مـسیر سنندج - همدان به عنوان یک مطالعه ی موردی مشخص و سپس تصادفات این مسیر در ماههای سرد سال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .
نقشه ی توزیع مکانی فراوانی نقاط همراه با سرعت باد بیش از ٢٠ نات بر ثانیه (می ) دید کمتر از ١٠٠٠ متر(مه ) ماه ژانویه (دی ) از لحاظ مه جزو خطرناکترین ماهها در مسیر سنندج - همدان به شمار می رود، به گونه ای که ایستگاه قروه در این ماه شرایط بحرانی به خود می گیرد.