خلاصة:
این پژوهش با هدف مقایسه سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور شهرستان درهشهر اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور که در سال92-93 مشغول به تحصیل بودند و نمونه آماری این پژوهش 100 نفر (59 دختر و 41 پسر) که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه سازگاری فردی ـ اجتماعی کالیفرنیا استفاده شد. طرح تحقیق از نوع مقایسهای بود و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی برای گروه های مستقل استفاده شد که نتایج نشان داد بین سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر و پسر از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. میانگین نمرات سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر بیشتر از میانگین نمرات سازگاری اجتماعی دانشجویان پسر است.
ملخص الجهاز:
٣- فرضیه های پژوهش فرضیه اصلی این است که بین سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور شهرستان دره شهر تفاوت معناداری وجود دارد.
٥-١- فرضیه اصلی پژوهش ٥-١-١- بین سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور شهرستان دره شهر تفاوت معناداری وجود دارد.
جدول (٦) نتایج آزمون t مستقل برای معناداری تفاوت میانگین مهارت اجتماعی دانشجویان دختروپسر دانشگاه پیام نور (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول ٦ نشان می دهد که چون آزمون t محاسبه شده (٦/٤٠) با سطح معناداری ٠/٠٥، بزرگ - تر از سطح معناداری آزمون (٠/٨٥٧)است لذا نتیجه میگیریم که میانگین نمرات مهارت اجتماعی دانشجویان دختر بیشتر از میانگین نمرات مهارت اجتماعی دانشجویان پسر است .
جدول (٩)نتایج آزمون t مستقل برای معناداری تفاوت میانگین روابط آموزشی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور دره شهر (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول ٩ نشان می دهد که چون آزمون t محاسبه شده (٠/٥٤٨) با سطح معناداری ٠/٠٥، کوچکتر از سطح معناداری آزمون (٠/٧٧٧)است میتوان چنین اظهار کرد که میانگین نمرات روابط آموزشی دانشجویان دختر بیشتر تفاوت جزیی با نمرات روابط آموزشی دانشجویان پسر دارد و این تفاوت از نظر آماری معنیدار نیست .
٦- نتیجه گیری فرض اصلی پژوهش بر این مبنا قرار گرفته که بین سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور شهرستان دره شهر تفاوت معناداری وجود دارد.