خلاصة:
هدف از نگارش مقاله حاضر بررسی ریشه های اندیشه تصویری شاعرانه در نگاره سازی پل کلی؛ با تاکید بر نگرش مارتین هیدگر در خصوص تفکر تاملی به مثابه اندیشیدن- در- رهایی و ظهور حقیقت وجودی موجودات است. لذا به منظور راه یافتن به کنه برداشت های هیدگر از خصلت شاعری به عنوان ذات هنر و ارتباطش با شیوه آفرینش های هنری پل کلی؛ در این نوشتار تلاش می شود به این پرسش اصلی پاسخ داده شود که با توجه به این که هیدگر ذات اندیشه شاعرانه را بنا کردن حقیقت هستی چونان کشف حجاب می خواند؛ آیا به راستی می توان گفت؛ در بیان تصویری پل کلی حقیقت وجودی عناصر و اشیاء در راستای شیوه خاص نگرش او به هستی آشکار خواهد شد؟ سپس درباره یافته ها و نتیجه حاصل آمده باید گفت: با واکاوی آراء هیدگر در خصوص چگونگی رخداد حقیقت در اثر هنری و ارتباط آن با فرآوری هنری و تفکر شاعرانه هنرمند و مقایسه آن با طریق تاملات پل کلی و اعتقادش بر پدیدار شدن عناصر موجود نگاره در گونه ای از فرآیند شکل دهی به همراه وحدت هنرمند با هستی و تامل راستین او به طبیعت در جریان خلق نگاره هایش؛ می توان گفت که از نظر هیدگر تفکر تاملی، نحوه ای از چگونه زیستن انسان در عالم و ارتباطش با موجودات در خصلت رها گذاشتن آن ها به دور از هر گونه القای اندیشه استیلاگرانه است؛ و پل کلی بر خلاف اکثر هنرمندان دوره مدرنیسم توانسته این شیوه نگرش را در آفرینش های هنری خود پیاده نماید. بدین علت است که هیدگر با دیدن آثار این هنرمند؛ نگاره های او را به دلیل آشکار کردن حقیقت وجودی موجودات ارج می نهد.
The present article aims to examine the roots of pictorial poetic thinking in Paul Klee’s image-making، with an emphasis on Martin Heidegger’s view on reflective thinking as thinking-in-liberation and the emergence of beings’ existential truth. Therefore، to reach the gist of Heidegger’s perception of poetic character as art’s true nature and its relation to Paul Klee’s artistic creations this paper tries to answer the main question of whether the existential truth in Paul Klee’s pictorial expression is in line with his specific viewpoint towards existence. While examining Heidegger’s ideas on the manifestation of truth in an art work and comparing it to Paul Klee’s reflections on the emergence of the elements of an image in the process of formation، it is argued that according to Heidegger، reflective thinking is a way of life for humans in the universe and in relation with other beings which gives them freedom from any invasive inculcation; and unlike most other modern artists، Paul Klee has managed to express this perspective in his artistic creations. This is why، Heidegger appreciates his images for revealing the existential truth about beings. The paper follows a descriptive analytical methodology and data collection has been done through library work and exploration of the cyberspace.