خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر ارتباط استاد ـ دانشجو بر انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت بدنی و علوم ورزشی بود. محدوده مطالعاتی پژوهش، استان اصفهان و جامعه آماری آن، تمام دانشجویان مشغول به تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی (934=N) بود. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعیین (274=n) و دانشجویان به صورت تصادفی ـ طبقه ای گزینش شدند. برای جمع آوری اطلاعات پیرامون متغیر ارتباط استاد ـ دانشجو از پرسشنامه عابدینی و همکاران (1391)، برای جمع آوری اطلاعات پیرامون متغیر انگیزش تحصیلی از پرسشنامه هرمانس (1987) و برای جمع آوری اطلاعات پیرامون متغیر خودکارآمدی پژوهشی از پرسشنامه گراوند و همکاران (1392) استفاده شد که روایی محتوایی و صوری آنها بر اساس نظرات استادان مدیریت ورزشی، و پایایی آنها بر اساس آلفای کرونباخ تایید شد. برای تحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل 80/8 استفاده گردید که نتایج نشان داد ارتباط استاد ـ دانشجو با ضریب 45/0 بر خودکارآمدی پژوهشی و با ضریب 36/0 بر انگیزش تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت بدنی و علوم ورزشی اثرگذار است. همچنین، انگیزش تحصیلی نیز با ضریب 51/0 به طور معنی دار بر روی خودکارآمدی پژوهشی اثرگذار است. بر این اساس می توان گفت با بهبود روابط و تعاملات استادان و دانشجویان رشته تربیت بدنی، انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی پژوهشی این دانشجویان به سطح بالاتری ارتقا پیدا خواهد کرد و در نتیجه، وضعیت مناسب تری برای پژوهش و تحصیل آنها فراهم می آید.
The aim of present study was to investigate the effect of teacher student relationship on educational motivation and research self-efficacy in graduated students of Physical Education and Sport Science. Research area was Esfahan province and the sample was all students of higher graduation in Sport Science and Physical education (N=934). Sample size was determined based on Krejcie and Morgan table (n=274) and students were selected by classified random method. For data collection about teacher student relationship, Abedini et al questionnaire (2012), for educational motivation, Herman`s questionnaire (1987) and for research self-efficacy, Garavand et al questionnaire (2013) were used. Facial and content validity of questionnaire was approved by sport management professors and their reliability was approved by Cronbach’s alpha. For analyzing the data collected from questionnaires, structural equation modeling by LISREL software, ver. 8.80, was used. Results show that teacher student relationship with coefficient of 0.45 is effective on research self-efficacy and with coefficient of 0.36 is effective on educational motivation in higher education students of Sport science and Physical Education. Moreover, educational motivation, with coefficient of 0.51, is significantly effective on research self-efficacy. Therefore by improving the relation between teacher and student in physical education field increase educational motivation and research self-efficacy in these students and finally create more than proper status for their education and research.
ملخص الجهاز:
انجام پژوهش از فرایندها و مهارتهای مهم و اساسی برای دانشجویان، بهويژه در مقاطع بالا، یعنی تحصیلات تکمیلی است (12)؛ زيرا این دانشجویان در دورة تحصیل خود علاوه بر گذراندن واحدهای آموزشی، ملزم به انجام پژوهش هستند و بر اساس تحقیقات بهعملآمده، دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلیِ در حال پژوهش، حدود 55 درصد از کل پژوهشگران کشور را تشکیل ميدهند که در این میان، دانشجویان رشتة تربیت بدنی به دلیل اهمیت این رشته در ارتقای تندرستی، پُرکردن اوقات فراغت، لذت بخشیدن به زندگی اقشار مختلف و نقش آن در بهبود وضع اقتصادی جامعه، و همچنین میانرشتهای بودن این علم و تقسیمبندی آن به گرایشهای مختلف در دوران تحصیلی، بهويژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، فرصت تحقیقی بسیاری دارند و ميتوانند بخشی از جامعة پژوهشگران کشور را تشكيل دهند؛ همچنین دورههای تحصیلات تکمیلیِ رشتة تربیت بدنی در دهههای گذشته رشد کمّی قابلتوجهی داشته و طبق آمار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تعداد دانشجویان این مقاطع تحصیلی به طور قابلتوجهی افزایش یافته است؛ بنابراین، توجه به وضعیت پژوهشی این دورهها اهمیت بسیاري دارد (13)، زيرا این افراد با انجام پژوهشهای خود، نیروی قابلتوجهی در جهت پیشرفت و توسعة کشور به شمار ميروند و به عبارتی ميتوان گفت این افراد از ارکان اصلی و بازوی اجرایی و موتور محرکة تحقیق و پژوهش در کشور محسوب ميشوند (14).